Photobucket

zaterdag, december 08, 2007

Uitspraken van Leterme in een intervieuw met De Standaard

Leterme is dood, leve Verhofstadt, zo leek het toen de aftredende premier maandag in het gat sprong dat Yves Leterme na zijn ontslag als formateur had gelaten.
(Politiek) dood is Yves Leterme allerminst, afgaand op de strijdvaardigheid die hij uitstraalt als we hem donderdagavond ontmoeten in de Brusselse brasserie De Ultieme Hallucinatie.

Verhofstadt trok zelf naar Ieper, voor een tête-à-tête met de man wiens naam hij liever niet noemt. Ik waardeer hem, zoals ik ook Johan Vande Lanotte of anderen waardeer. Maar vergis u niet: politiek zijn we tegenstrevers.

U kreeg zaterdag minutenlang applaus van het CD&V-bestuur, toen u net uw ontslag als formateur had ingediend. 'Dat was het moeilijkste moment van het afgelopen half jaar. Ik had alles gegeven om een akkoord uit de brand te slepen, maar het was mislukt. Op zo'n moment voelen dat je partij je graag ziet, dat maakt zelfs een koele kikker als ik zeer emotioneel.

Intussen staan we weer bij af: 174 dagen ploeteren voor niets.'Het is helemaal niet voor niets geweest. Iedereen, ie-der-een, beseft nu dat er een staatshervorming moet komen.

Stemt het u bitter dat u die verdienste niet hebt kunnen consumeren en dat het nu aan Guy Verhofstadt is om de staatshervorming uit de startblokken te helpen?
'Het is niet voorbij voor mij, hè. Ik ben trouw geweest aan het gegeven woord aan de kiezer. Dat is belangrijk voor mij.'

'Joëlle heeft een fundamenteel andere visie op de toekomst van dit land. Ik heb daar respect voor, maar dat is niet mijn visie. En ik ben niet bereid die op te offeren om op mijn cv “eerste minister van België, te hebben staan.

'Ik heb vandaag (donderdag, nvdr) een vriendelijk gesprek gehad met haar. Zij heeft gewoon ten gronde een heel andere visie over de toekomst van dit land.

''Sinds ik de verkiezingen gewonnen heb, ben ik vijand nummer één, of minstens tegenstrever nummer één. Ik ben geliefder bij de mensen dan in de Brusselse politieke kringen, en ik schaam me daar niet voor.

''Ik heb natuurlijk zelf ook fouten gemaakt. Ik had moeten vragen om het interview in Libération(met de passage 'Franstaligen zijn blijkbaar niet in staat om of willen geen Nederlands leren', nvdr) nog eens na te lezen. En ik moet minder ingaan op vragen van journalisten die me, als ik in zeven haasten de trappen op loop, vragen om de Brabançonne te zingen.'

Anderen vonden u te notarieel. Te weinig leiderschap, te weinig visie.
'Karel De Gucht, zeker? In 2004 zei hij dat ook. Toen heb ik wel een zeer goed regeerakkoord gemaakt voor Vlaanderen. Ieder zijn stijl, ik de mijne, Karel de zijne. (cynisch) Zijn stijl, met het grote gelijk over het migrantenstemrecht en zijn Harry Potter-uitspraken, heeft voor zijn partij alvast geleid tot electorale hoogtepunten. Pas op, ik mag hem wel, hoor.
''Louis Tobback is nog zo iemand die altijd klaar staat met kritische hoogdravende analyses. De dag dat de sociaaldemocratie in Vlaanderen op zestien procent zit, een laagtepunt in Europa, zou ik als politicus die twintig jaar lang tot de topverantwoordelijken behoorde, spinazie zaaien en onkruid wieden. En voor de rest een klein toontje lager zingen.'

Johan Vande Lanotte zei me op tien juni meteen dat de SP.A niet mee zou doen. “Maar je kunt half december nog eens terugbellen,, lachte hij.'

'Pas op, ik heb nog altijd de ambitie om premier te worden, maar ik sluit nu niet uit dat het iemand anders wordt. Al zal Didier Reynders dan toch van ver moeten komen.

Ik ben bereid om door een zeer moeilijke periode te gaan. Ik sta er zelf versteld van dat ik daar vrij goed tegen kan, maar we zullen zien.'

Jo Vandeurzen zei dat de onderhandelingen emotioneel en sociaal heel, heel zwaar waren. Ook voor u?'Ik kan daar vrij goed tegen. Af en toe kan ik tussendoor een boek lezen - De overgave van Arthur Japin, schitterend, of Geert Mak - of probeer ik op mijn fiets te springen. En ik ben altijd naar Standard blijven gaan kijken. Sclessin is een fantastisch stadion, met de vurigheid van Luik, Vlamingen en Walen door elkaar.

'Voelt u zich intussen al een beetje Leo Tindemans?'Die vergelijking gaat niet op. Ik zou me niet durven te meten aan de intelligentie, de verbaliteit of de eruditie van Leo Tindemans.

'De vergelijking gaat over veel stemmen halen, maar ze niet kunnen valoriseren.'Ik ben 47, vindt u niet dat men wat vroeg oordeelt over valoriseren? (ferm) Mochten er binnen veertig dagen weer verkiezingen zijn, dan ben ik in topconditie om mee te doen. Wees gerust, ik ben niet bang om oog in oog met de kiezer te staan.'

Voelt u zich een martelaar?'Niet overdrijven, hé. Ik voel me niet gepijnigd, de kalender van de heiligen en martelaren moet nog niet worden aangevuld (lacht).
Ik ben trouw gebleven aan een gegeven woord, dat is het enige.

Isabel Albers en Bart Brinckman

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home