Photobucket

zondag, maart 18, 2007

Campina nieuwtjes.

Campina profiteert van gezondheidstrend
De zuivelcoöperatie Campina heeft vorig jaar een omzet geboekt van ruim 3,6 miljard euro. Dit is 55 miljoen euro, ofwel 1,5 procent, meer dan in 2005. Dit heeft Campina zojuist bekendgemaakt.
De groei is mede te danken aan de populariteit van gezondheidsdranken. Campina heeft bijvoorbeeld Optimel en Vifit in de schappen te liggen. Ook in het buitenland wist de coöperatie meer omzet te behalen.
De opbrengsten uit basiszuivel daalden net als in 2005 in Nederland en Duitsland. Campina had hier ook te maken met fors stijgende kosten voor energie en verpakkingen.

Campina worstelt met lage melkprijs in supermarkt
Campina moet mogelijk fabrieken sluiten als melk in de supermarkten niet duurder wordt. Dit maakte bestuursvoorzitter Tiny Sanders vandaag duidelijk bij de presentatie van de jaarcijfers van de zuivelcoöperatie.
"Als de prijzen niet omhooggaan, zullen we naar alternatieven moeten kijken. Ik sluit niets uit, ook niet het sluiten van fabrieken", aldus Sanders.
Volgens de bestuursvoorzitter is in supermarkten het prijsverschil te groot tussen huismerken en melk die wordt verkocht onder het Campina-merk. Volgens hem is voor huismerkmelk, die de coöperatie overigens zelf ook levert, een prijsverhoging van 4 tot 5 eurocent per liter noodzakelijk om weer tot gezondere verhoudingen te komen.
De opmerkingen van Sanders duiden op oplopende spanningen tussen Campina en supermarktketens. Zowel in Nederland als in Duitsland heeft de coöperatie te maken met een teruglopende omzet uit de verkoop van basiszuivel doordat supermarkten elkaar beconcurreren met goedkope melk.
Campina wist als geheel vorig jaar wel een hogere omzet te boeken. De omzet bedroeg ruim 3,6 miljard euro, 55 miljoen euro meer dan in het voorgaande jaar. De groei was onder meer te danken aan de populariteit van gezondheidsproducten als Vifit en Optimel. Campina zet daar stevig op in omdat de winstmarges hier veel hoger zijn en om de afhankelijkheid van de levering van 'gewone' melk te verminderen. De coöperatie brengt in april een nieuw soort melk op de markt waar gezondheidsclaims op zitten om zich nog meer te onderscheiden van huismerkmelk.

Campina aast op reeks Aziatische bedrijven
Campina verwacht binnenkort enkele zuivelbedrijven te kunnen kopen. Het concern voert met diverse partijen gesprekken over een overname. Met enkele kandidaten bevinden de onderhandelingen zich in een vergevorderd stadium.
Dat maakte Tiny Sanders, voorzitter van de hoofddirectie vandaag bekend bij de presentatie van jaarcijfers.
De aquisities richten zich met name op de Aziatische activiteiten. ”We hebben daar nu nog wat uitkijkposten, maar het is de bedoeling dat we in een aantal landen een substantiële positie gaan opbouwen.” Dat moeten wel bedrijven van enige omvang zijn.
”Het gaat ons niet om kleine bedrijven met omzet van 5 tot 10 miljoen euro. Wat we willen zijn bedrijven met een omzet van 40 à 50 miljoen en met een goed distributienetwerk”, zegt Sanders. Het liefst heeft Campina bedrijven die gezondheidsproducten, yoghurts of drinks maken.
De overnameplannen passen volgens Sanders in de nieuwe fase waarin Campina belandt: de start van de strategische groei. Voor het eerst sinds jaren steeg bij Campina de autonome omzet: met 1,5 procent naar 3,6 miljard euro.

Campina zet discussie over quotum in ijskast
Campina heeft de discussie over de toekomst van de melkquotering in de ijskast gezet. De zuivelcoöperatie vindt het moment waarop de quotering definitief verdwijnt (2015) nog te ver weg.
”Onze leden willen nu niet al te veel dicht timmeren”, zegt voorzitter Kees Wantenaar. ”Het is in het licht van de quotumuitbreidingen die komen beter om je onderweg naar 2015 te focussen op wat er moet gebeuren.”

Campina verhoogt melkprijs opnieuw
Campina heeft voor de tweede achtereenvolgende keer de voorschotmelkprijs verhoogd. De zuivelcoöperatie keert voor melk geleverd in februari circa een halve euro per 100 kilo meer uit dan in januari.
De prijsverhoging is het gevolg van de hogere prijs die Campina betaalt voor het eiwit in de melk. Die is op grond van de marktomstandigheden verhoogd tot € 5,90 per kilo eiwit. Bij melk met 4,41 procent vet en 3,47 procent eiwit en een jaarleverantie van 500.000 kilo ligt de gemiddelde voorschotmelkprijs van Campina dit jaar op € 26,62 per 100 kilo. Dat is € 0,47 minder dan vorig jaar.

Allemaal gelezen in Boerderij
.

Labels: , , , , ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

<< Home