Photobucket

vrijdag, maart 16, 2007

Opleiding Unifarm Argos managementsprogramma.

Gisteren was in Roeselare in het gebouw van de Katho de eerste initiatiedag voor de nieuwe deelnemers aan het managementsprogramma Unifarm Argos, in Vlaanderen verdeeld door agrarische informatica pionier Agrovisie van Jan De Pestel in Ruddervoorde.



Een tweetal weken geleden was de installatie al gebeurt op mijn computer thuis, met de ophaling in één keer van alle VRV gegevens van alle koeien en jongvee, zoals daar zijn melkcontrole, inseminatiegegevens, exterieurbeoordelingen, kalvingsgegevens, koe-indexen, en zoveel meer.

Al een geluk dat ik dat niet meer allemaal handmatig moet doen.
Zo had ik al ruim de tijd gehad om mij de werking van het programma eigen te maken, en vooral de punten tte noteren waar ik vastraakte, of niet meteen het juiste pad vond.

Het ziet er allemaal keurig uit, ik denk dat er enorm veel mogelijkheden zijn voor de vruchtbaarheidsopvolging, voor de rantsoenberekeningen, voor de ziekteregistraties, de vaccinatieplanningen, de medicijnregistraties en later het bijhouden van de teeltfiches enzomeer

Hierbij een voorbeeld van het tabblad "Daginvoer"

Hierop zullen bijna alle bewerkingen kunnen gebeuren.

Hierbij een voorbeeld van een "dierkaart"


En hierbij een voorbeeld van een "maandattentielijst"

Uit bovenstaande voorbeelden blijkt wel dat nog niet alle gegevens foutloos overgelezen zijn vanuit de VRV-bestanden, dus een een ander moet nog gecontroleerd worden. Vooral dan rond inseminaties en kalfdata.

Ik denk dat we een drukke en inspannende tijd tegemoet gaan.

En dit zal hoofdzakelijk (of enkel en alleen) het werk van de boer zijn.

Labels: , , ,

2 Comments:

At zaterdag, maart 17, 2007, Blogger Pliske schreef...

Pff, dat lijkt me al een volledige dagtaak!
Vanop afstand is de boerenstiel iets héél moois hé: altijd buiten in de gezonde lucht, tussen de fauna en de flora, enz. enz. ...
Maar de werkelijkheid is toch anders! Gelukkig kunnen wij bij jou af en toe eens achter de gordijnen piepen!!
Groetjes,

 
At woensdag, maart 21, 2007, Blogger Luc Callemeyn schreef...

@Pliske,
welkom nog eens hier.
Ja, achter de gordijnen piepen kan wel eens, maar wel een beetje beperkt.
Ik hoop dat je met deze blog iets kan opsteken over landbouw en over boeren

 

Een reactie posten

<< Home