Photobucket

zondag, maart 12, 2006

Een zondags doordenkertje.

Vanmorgen kregen we in de zondagsmis van de parochiaal medewerkster Griet een blaadje mee met de teksten van de liederen en de voorbeden en ook nog een paar doordenkertjesteksten.

Zoals deze :

Een arme vrouw vond op een dag een ei.
Ze riep haar kinderen samen en zei tegen hen :"Vanaf nu moeten wij ons geen zorgen meer te maken kinderen, want kijk, ik heb een ei gevonden".
De kinderen hun oogjes begonnen al te blinken, maar de moeder zei "Luister, we zullen dat ei niet opeten, maar we zullen aan de buurman vragen of wij het onder zijn kip mogen leggen om het uit te broeden. En als wij dan wachten dan zal er later een kip uit komen. Maar ook die kip gaan we nog niet opeten, maar we gaan wachten tot ze eieren legt, en we zullen die laten uitbroeden, en uit die kippen zullen weer nieuwe eieren komen, en dan zullen we nog meer kippen en nog meer eieren hebben. Maar we zullen al die tijd die kippen en die eieren niet opeten, want we zullen ze gaan verkopen, en met al dat geld gaan we dan een kalf kopen. Dat kalf gaan we laten opgroeien tot een grote koe, en als het groot genoeg is zal die koe dan zelf een kalf ter wereld brengen en veel melk geven. Die melk gaan we verkopen en ook alle kalveren van die koe en dan zullen we veel geld hebben. Met dat geld kunnen we dan een stuk grond kopen om nog meer kalveren en koeien en kippen op te laten lopen, en dan zullen we met die opbrengst nog meer grond kopen en nog meer beesten kopen en verkopen ..."
Terwijl zij dat allemaal stond uit te leggen aan haar kinderen die er helemaal niks meer van snapten en terwijl ze met haar handen grote gebaren maakt van veel beesten en grote stukken grond ... viel het ei uit haar handen, kapot op de grond in het zand.

De moraal : mensen denken soms aan grote plannen , ze denken : zus en zo gaan we handelen. Maar de tijd gaat voorbij in het kletsen en plannen maken, en de kans om iets degelijks te doen is verkeken.

4 Comments:

At zondag, maart 12, 2006, Anonymous Anoniem schreef...

Kijk, dat vind ik nu eens een prachtig verhaal, zie. Ik wou om een mooi ding dat ik het zelf verzonnen had.

 
At zondag, maart 12, 2006, Blogger Luc Callemeyn schreef...

Om duidelijk te zijn over de copyrights : ik heb het overgetypt en zelf een heel klein beetje aangepast, maar mijn bronvermelding staat erbij in mijn tekstje.

Op hetzelfde blaadje staat ook nog :
Robbe lust geen soep.
Mama zegt:"veel arme kindjes zouden al tevreden zijn met nog maar een vierde van dat bord in een hele dag!"
Robbe zegt: "Ik ook".

 
At zondag, maart 12, 2006, Anonymous Anoniem schreef...

Robbe zal het ver schoppen in het leven. Let op mijn woorden.

 
At zondag, maart 12, 2006, Blogger Luc Callemeyn schreef...

Toekomstvisie is het juist inschatten van de mogelijkheden.

 

Een reactie posten

<< Home