Photobucket

vrijdag, maart 10, 2006

Dagboek : Idool 2004

Als naar wekelijkse gewoonte presenteer ik u op vrijdag één van de vroegere Dagboeken zoals verschenen in de Boer & Tuinder.

Aan dit Dagboek heb ik biezonder veel werk gehad, omdat ik op een ludieke manier de mensen in de bloemetjes wenste te zetten én te beschrijven die beroepsmatig regelmatig op onze boerderij komen, én op die manier ook hun brood verdienen. Dus, als wij als boeren er niet zouden zijn, dan zouden ze ook geen enkele reden hebben om hun job te blijven uitoefenen, dat was de onderliggende gedachte.
Waarom heb ik er dan zo veel werk aan gehad? Wel, omdat ik elk van deze mensen op een degelijke, herkenbare, maar ook ludieke manier wenste te omschrijven met elk hun eigenheden, met de bedoeling dat ook de andere collega's (lezers van B & T) deze mensen onmiddellijk zouden herkennen, maar dan uiteraard zonder één van hen te kwetsen door mijn omschrijving.
Door de reacties die ik later ontving van velen onder hen denk ik dat ik daarin dan ook geslaagd was.
Uit voorzorg had ik aan de mensen van de redactieploeg van B & T gevraagd om aan deze tekst niets maar dan ook niets te wijzigen zonder mijn uitdrukkelijke toestemming, want elk van de woorden en omschrijvingen in deze tekst is gewikt en gewogen, en ik wilde niet dat door het wijzigen van ook maar één superlatiefje die bepaalde persoon in een ander daglicht zou geplaatst worden.

Veel leesgenot.

Idool 2004 (gepubliceerd december 2004, in volle Idool-periode)

Het einde van het jaar nadert alweer met rasse schreden. Dat zie je her en der met het verschijnen van allerhande lijstjes waarop je kan stemmen voor de knapste, slimste, handigste of schoonste mens van Vlaanderen.
Het is natuurlijk nog wat vroeg, we moeten eerst nog door de Sint en Kerstperiode.

Toch durf ik mij er nu al aan te wagen om U een lijstje voor te schotelen met onze persoonlijke “Idolen”. Het enige criterium is dat de geselecteerde mensen in het verleden of in 2004 een positieve bijdrage moeten geleverd hebben aan de opbouw of de voortgang van ons bedrijf. En, laten we vooraf duidelijk zijn, de zangtalenten tellen (voor sommigen gelukkig) niet mee. De volgorde hierna is niet belangrijk, de inzet wel.

Om te openen draag ik U mijn boekhouder Bart en zijn team voor die al onze facturen catalogeert en inschrijft, en van wie uiteindelijk verwacht wordt dat hij zorgt dat wij niet te veel belastingen moeten betalen. Daartoe is hij zelfs bereid om in zijn verlof met ons dossier bezig te zijn. In hetzelfde kantoor huist An, die ik soms mijn persoonlijke milieuactiviste durf te noemen, en die ons moeilijke dossier voor een nieuwe milieuvergunning foutloos wist rond te krijgen.

Voor moeilijke bevallingen en treurende koeien doen wij een beroep op dierenartsen Dirk en Bert, die met hun scherpe blik en een koffer vol toverdrankjes al het mogelijke doen om onze dieren weer fris in de benen te krijgen.

Koeien gemakkelijk en veel melk doen geven is de missie van bedrijfsadviseur Eddy en zijn BAM-team, daarbij laat ik mij nog commerciële woordjes influisteren door Marleen en Sandra, en soms ook door Jan en Kurt.

Al die koeien moeten ook eten hebben en daarvoor staat de loonwerker klaar met zijn ronkende machines. Gras, maïs of stro, even een afspraakje maken met Gratienne, en Patrick raapt het allemaal op en spuwt het netjes versneden weer uit en brengt alles mooi thuis op zijn plaats. Zelfs als de zon achter donkere wolken verdwijnt is hij niet te beroerd om een halve nacht door te werken.

Mooie koeien geven lekkerder melk, dus Daniel keurt alle koeien met en zonder showallures, bezorgt hen een passende date met de stieren van Jan, en Reginald maakt met de medewerkers van VRV dat alles administratief op wieltjes loopt.

Maar er moeten soms ook dieren verkocht worden , en ik laat me vertellen dat Luc en Stefaan de beste prijzen neertellen voor koeien en kalveren die ons bedrijf moeten verlaten.

“Praten werkt”, zeggen ze bij de bank van Mark, gelukkig blijft het niet bij praten alleen, en staat landbouwadviseur Daniel ons bij met raad en daad.

Goede raad is niet duur, maar om de slogan “word boer” te kunnen uitvoeren hadden wij gelukkig de beste consulenten van BB, met als koptrekker Mark en vervolgens Isabelle, Oscar en momenteel Jan. Zij kunnen de vinger op de zwakke plek leggen aan de hand van de bedrijfsboekhouding, met altijd heldere adviezen erbij geleverd.

Wanneer wij al eens op reis trekken kunnen wij met een gerust hart het melken overlaten aan Stefaan, maar ook op andere piekmomenten kunnen wij altijd een beroep doen op goede collega’s zoals Frederik, Danny of Leon, of zelfs buurman Peter na zijn drukke dagtaak. Ook hier blijkt een goede buur veel beter dan een verre vriend.

Ook Krista staat er niet alleen voor, in de melkverwerking staat Gerda haar bij voor het vullen van de potjes met lekkere melkproducten, of het verzorgen van de kaas.

Dankzij Luc in de gemeente-administratie en Daniel als Schepen voor Landbouw verkregen wij de ‘ruimte’ om in de toekomst wat stallen aan te passen en het erf te verharden, en door tussenkomst van de VLIF-medewerkers krijgen wij ook daar het broodnodige duwtje in de rug.

Gelukkig hebben Krista en ikzelf nog onze beide ouders die ons bijstaan met wijze raad en waar mogelijk nog een kleine daad en die ons steunen in al onze ondernemingen.

Als je niet van Jabbeke bent, of ons persoonlijk niet zo goed kent, zullen al die namen van onze “Idolen” je natuurlijk weinig zeggen, maar voor ons zijn dat de mensen die in de voorbije 16 jaar ons bedrijf hebben helpen maken.
Ik twijfel er niet aan dat elke andere ondernemer al die namen gerust kan aanpassen aan zijn situatie. Maar nog anders dan een bakker of een beenhouwer, zijn wij een deel van een ketting waarbij wij een inkomen bezorgen aan heel wat gezinnen in Vlaanderen (zie hierboven), en tegelijk zorgen wij voor lekker voedsel en onderhouden het landschap tot wat het is.
Aan al onze “Idolen” die daaraan hebben meegewerkt zeg ik : bedankt, en volgend jaar doen wij het samen nog beter !

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home