Photobucket

zondag, december 23, 2007

Bart Desaegher op bezoek op Agribex.

Het stond in Het Nieuwsblad, editie West Vlaanderen.

Photobucket

LEFFINGE Bart De Saeghere boert in Amerika
Bart De Saeghere uit het Amerikaanse Michigan is zes jaar geleden vertrokken om in Amerika te boeren.
"Voordien was ik boer in het West-Vlaamse Leffinge, een deelgemeente van Middelkerke. Daar had ik 60 melkoeien, een landbouwbedrijf dat ik overgenomen had van Marcel Boedt.
Ik wou zeer snel uitbreiden maar al vlug kreeg ik te maken met quotumregelingen zodat ik het moest zoeken in verre horizonten’, zegt Bart die met zijn vrouw Els Broothaers de grote stap zette en nu samen met enkele Amerikanen een bezoek bracht aan de beurs.
‘Het is ongelooflijk wat mogelijk is. In 1999 ben ik daar begonnen met een stal van 200 koeien. Ik heb daar nu maar liefst 4.500 melkkoeien die driemaal per dag gemolken moeten worden. Die koeien zijn goed voor een productie van ongeveer 200.000 liter melk per dag. In de stallen werken 50 mensen. Het is absoluut niet te vergelijken met hier. Daar hebben de landbouwers nog een echte toekomst. Je ziet er ook landbouwmachines rijden die je hier nooit kan zien door de immense grootte. Vandaag ben ik blij om een aantal collega- landbouwers van destijds tegen het lijf te lopen en nog eens een praatje te slaan met de deelnemers van de veeprijskamp’, zegt Bart De Saegher die alles in de landbouw in ons land blijft volgen via de boerenblog, de website die dagelijks aangepast wordt door Luc Callemeyn uit Zerkegem van zuivelboerderij het Baliehof. Luc ging drie jaar geleden een kijkje nemen op het landbouwbedrijf van Bart.

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home