Photobucket

zaterdag, mei 05, 2007

Oplossing raadsel "wat is een minnegat"

De reacties van mijn bloglezers verrast mij in positieve mate.
Verschillende lezers hebben helpen raden naar het woordje "minnegat".
Van Jozef kreeg ik een uitleg die hij uit zijn hoofd neerpende.
Een minnegat is niets anders dan een “mennegat”, de plaats paarden over een sloot naar een perceel werden “gemend”.

Vandaag verscheen bij de comments een reactie van Annemie die de volledige uitleg heeft opgezocht bij 'Het Woordenboek der Nederlandsche Taal online'

Annemie zei...
In dat online Woordenboek heb ik het volgende gevonden:mennegat, mennewegh zijn waarschijnlijk, ook vanwege den vorm, te beschouwen als samenst. met menne. — In de jongere taal, waarin aan eene samenst. met het ww. in de eerste plaats wordt gedacht, komen voor: Menbeun, hetzelfde als wegbeun, verhevenheid of rug van den weg tusschen de wagensporen (zie Arch. v. Ned. Taalk. 1, 335 en 367)mennegat, eigenlijk: de toegang tot den akker waarlangs men den oogst binnenhaalt; soms ook de weg over eigen land waarop men komt door het eigenlijke mennegat (zie b. v. V. LOVELING, in Nederland 1890, 1, 186); bij CORN.-VERVL.: ”de opening of toegang door eenen dam, houtkant of eene gracht, waar men van de baan op het land of den akker rijdt” (verg. ook DE BO [1873] en Loquela 10, 76 [1890], waar ook de vorm meegat wordt vermeld) (”Ik zou ze (zekere plek) blindelings vinden, 't is niet ver van het mennegat, op de oude vijfgemeet”, V. OVERLOOP, in Vlaanderen 2, 278; zegsw. ”het mennegat ingaan, sterven” (CORN.-VERVL.)

Nog een leestip misschien voor volgende winter: 'Het mennegat', verhalen(1994)van Herman Leenders. Verhalen over boerenperikelen, uiteraard...

Prachtig van jullie, zo'n fijne medewerking.
Bedankt daarvoor, vooral Jozef en Annemie.

Labels: ,

3 Comments:

At zaterdag, mei 05, 2007, Anonymous Anoniem schreef...

Graag gedaan....!

 
At zondag, mei 06, 2007, Blogger Pliske schreef...

Daar had ik volledig het raden naar. Weer iets bijgeleerd.
Ik heb je "twee-weken-ovezicht" met open mond gelezen. Dat zou ik nooit kunnen opbrengen, temeer ik al minstens 8 uur slaap nodig heb. Ik heb nu een weekje werken (telkens omstreeks 5u30 opstaan) afgewisseld met op onze bouw prutsen (rond 8u00 opstaan) achter de rug ... pffff, 'k ben blij dat ik dat niet elke week moet doen!
Chapeau voor jou!!!

 
At zondag, mei 06, 2007, Blogger Luc Callemeyn schreef...

@Pliske,
je mag het weten, het eist wel lichamelijk zijn tol, ik zal het de volgende dagen wat kalmeraan moeten doen.
Mijn rug, weetjewel.
't Zou zeker niet voor elke week zijn.
Groeten, en succes in de bouw (druk aan het stenen bijbrengen?)

 

Een reactie posten

<< Home