Photobucket

vrijdag, mei 04, 2007

Heer, zegen het werk van onze handen !

Terwijl ik vele uren bezig was op de traktor in de laatste week (60 uren op mijn traktor) kwam de bovenstaande titel zomaar in mij op.
Niet dat ik de pater wil uithangen, maar als je verder leest zal je het wel begrijpen.

De verschillende postjes hebben elkaar hier niet te vlug opgevolgd.
Dat had natuurlijk zo zijn reden.
Na een zeer drukke werkdag is de lust om hier nog dingskes te plaatsen niet altijd zo groot.

Even een overzicht van wat hier gepresteerd werd:

dinsdag
het weerbericht nog eens bekeken, een hele week goed weer, dus loonwerker Danny wordt gebeld om donderdag na de middag te maaien, en meteen ook loonwerker Patrick voor het hakselen, en dit op zondag.

woensdag
ik heb nog heel wat oude graskuil zitten van het vorige jaar, dat zit dus achteraan de sleufsilo. Er ligt nog plastiek en banden op, in de namiddag doe ik die er al gedeeltelijk af. Ik maak ook de hooischudder klaar (tanden vernieuwen en smeren).

donderdag
Ik wacht maar af naar een telefoontje van de knecht van loonwerker Danny die me zou moeten melden dat hij al aan het maaien is. Ik werk hier eerst nog wat administratie af (jaaropgave van de Boterboek), verstuur die aangetekend met de Post, en tot mijn verbazing is de man al twee uur aan het maaien. Zo kan ik al direct beginnen openschudden met mijn nieuwe John Deere. Ik heb ernaar verlangd om zoveel werk te kunnen doen met die nieuwe machine, nu maar eens kijken of we elkaar kunnen gewoon worden. Bij enkele percelen moet ik meegaan omdat de chauffeur die niet kent of niet weet liggen, en om problemen te vermijden rij ik soms eens de buitentoer mee. 's Nachts om 00.30 zijn we met een kwartiertje verschil samen klaar.
Het drogen kan beginnen (of is al bezig)

vrijdag
van 's morgens 10.00 uur als de dauw een beetje uit het gras is begin ik al te schudden. Enkele percelen liggen bijzonder oneffen door de aanhoudende droogte en het gebrek aan vorst die de hardste kluiten had moeten breken. En ja, kort voor de middag heb ik pech, door het danig daveren van de schudder zijn twee tandwielen over elkaar gegaan met als gevolg dat de schuddertanden tegen elkaar draaien. Contact opgenomen met Dirk van Lely-verdeler Debusschere uit Loppem, of hij een andere machine voor mij heeft ter vervanging? Dat kan inderdaad, een halfuurtje rijden, enn kwartiertje om te wisselen van machine, terug een halfuurtje en we zijn weer aan de slag. De vervangmachine maakt wat minder lawaai dan mijn oud beestje, maar op een perceel graszaad eerste snede in de polder blijk ik maar liefst zeven tanden verloren te hebben.

zaterdag
's morgens ga ik nog eens bij enkele percelen die wat zwaarder lagen om nog eens te schudden, en dan breng ik zo vlug mogelijk de vervangmachine terug naar Loppem, misschien heeft straks iemand anders hem nodig. Normaal gezien moet ik niet meer maaien en schudden, dus ik spreek af met Dirk dat hij eigenlijk mijn oude machine overneemt en dat ik tegen voorjaar 2008 dan een andere zal aankopen, nieuw of occazie. Van op de middag hang ik de hark aan de traktor, vanaf dan wordt het gras in rijen klaargelegd voor de hakselaar die morgenochtend komt. Vervangmelker Frederiek komt enkele uren aflossen en rijdt verder met mijn traktor, zo heb ik nog wat tijd om mijn sleufsilo verder in orde te maken. (ontbloten, wat slecht gras wegnemen langs de kanten, nieuwe plastiek op de muren, ...) Rond 7 uur ben ik terug bij mijn traktor en zo rij ik zelf verder tot 23.00 uur. Jammer genoeg kan ik niet alles afwerken.

zondag
Ik sta vroeg op samen met Krista (05.00 uur)we beginnen samen te melken, dan doet Krista verder en ik kan nog wat aan de sleufsilo werken. Ik neem dan het melken over want Krista moet nog naar de zondagsmarkt in Brugge St. Michiels. Ik ben met alles klaar om 7.00 uur, net op tijd om de eerste kar met gehakseld gras te zien aankomen. Van in de morgen rijden ze met drie karren omdat er enkele verre percelen bij zijn. Dat had niet gemoeten, want van op het eeerste perceel hebben ze enorm veel miserie omdat de metaaldetector telkens afslaat. Het is een perceel waarvan ik het gras op stam heb aangekocht, maar het blijkt vroeger overvoerd te zijn geweest met GFT-compost (Groenten-Fruit-Tuinafval), en blijkbaar nam men het niet zo nauw met het sorteren, dus de hakselaar stopt automatisch bij ieder stukje metaal dat in het gras zit (ook voor een kroonkurkje, voor een nietje of een klein draadje, denk aan vermalen appelsienbakjes) Daar wordt 01.45 uur gewerkt aan een werk dat normaal 30 minuten in beslag neemt. Later op de dag hebben we nog eens hetzelfde probleem met een perceel dat overvoerd werd met gemalen en verteerde houtsnippers (bijvoorbeeld paletten), en nog eens later op dat perceel Poldergrond blijken daar enorm veel keien en harde stenen in te zitten. Eén keer is zelfs de hakselaar licht beschadigd en moeten de messen herslepen worden. Over heel de dag hebben we 3 uur teveel en te lang gehakseld (en aan 200 € per uur, reken maar uit)
Enfin, 's avonds om 16.00 uur is alles afgelopen, de kuil wordt effen gemaakt aan voor en achterkant en bovenkant, met behulp van het hele gezin wordt de plastiek erovergetrokken (zwart van onder, wit van boven om de warmte te reflecteren), en daarna worden eerst een volledige rij tegels 30 x 30 x4 gelegd om de zijkant af te sluiten van lucht, daarna wordt de volledig sleufsilo (9 x 40 meter)bedekt met gebruikte autobanden, alweer om af te sluiten van de lucht. Ik schep die banden op met de bak van de verreiker en gooi ze dan op de silo waar Krista en de 3 meiden de banden dan verdeeld hebben. Soms heb ik er maar 20 in de bak, soms 50-60.
Rond 23.00 uur waren we bijna met alles klaar.

maandag
Ik werk nog een hoek af die te moeilijk was om in de donker te doen gisteravond

dinsdag
Eerst maak ik nog een weide klaar om dieren weg te brengen, eals dat klaar is voer ik ze er ook naar toe.
Ik begin een box uit te mesten met de verreiker waar de hele winter dieren op stro hebben gestaan, ik doe het in mijn kipper en voer het met de John Deere naar het veld, alles op een hoop in de juiste hoeveelheid per perceel.
Voor de opmerkzamen onder u, het was toen 1 mei, het FEEST van de Arbeid....

woensdag
afwerken van dat uitmesten, op de middag komt loonwerker Danny met een kraan en 2 mestwagen om die mest open te spreiden en te doseren zodat overal evenveel ligt.
Van in de morgen zijn ze ook met 2 mesttonnen begonnen om drijfmest uit de kelder te zuigen onder de koestal en dat open te spreiden op de percelen gras die geenv aste mest krijgen.Ze moeten vlug voortdoen want in de morgen komt loonwerker Patrick om te ploegen, en met zijn 4-schaar en 155 pk gaat dat vlug vooruit.
Ik moet dus geen mest meer wegvoeren, de traktor is vrij en zo begin ik al het geploegde land fijn te leggen met de rotor-eg. Alhoewel, fijn leggen is niet echt nodig, want door de droogte zijn enkele zandgronden al zodanig fijn dat ik soms mijn voorwielen van de traktor niet zie van de stofwolk die er rond hangt.
Mijn buurman is bezig zijn vensters aan het oliën en kijkt hééél zuunig op als ik daar langskom. Ik ben niet langsgeweest voor eeen praatje ...Patrick wordt agelost en zo wordt verder geploegd tot 24.00 uur

donderdag
ik werk verder voor het klaarleggen, ondertussen is loonwerker Patrick alweer aangekomen om maïs te zaaien. Normaal doe ik dat zelf met een vier-rijertje, maar nu heb ik geen tijd.Om 22.00 wordt hij afgehaald door Gratienne, er wordt nog maïs bijgevuld in de zaaibakken, en de traktor blijft op 't hof. Ik werk verder tot 23.30 om alles klaar te hebben voor morgen

vrijdag
als ik om 06.00 uur de koeien ophaal zie ik dat hij alweer bezig is met zaaien.
Rond 10.00 uur is hij klaar met zaaien en de rest van het maïszaad wordt teruggebracht.
In de namiddag komt Roger, de vader van loonwerker Danny met een rijenfreesje om wat greppels te frezen waar ikw aterplekken zou kunnen verwachten moest het plots veel beginnen te regenen.

Dat was het dus.
Hou er wel rekening mee dat alle normale werkzaamheden gewoon zijn doorgegaan, melken, voederen, soms door mezelf, maar ook veel door Krista die tussen de vele melkproductie-activiteiten veel werk op de boerderij heeft overgenomen.Ook de markten of de verkoop in de hoevewinkel zijn gewoon doorgegaan.

Alles is nu geoogst voor de volgende winter (2007-2008), de maïs is gezaaid, het voorjaarswerk en de werk-gekte is een beetje gepasseerd

Labels: , , ,

4 Comments:

At zaterdag, mei 05, 2007, Anonymous Anoniem schreef...

Daarop kan ik alleen maar 'amen' zeggen... ;) en nu nog genoeg lenteregen om alles te doen groeien, en dat komt er blijkbaar aan!

 
At zondag, mei 06, 2007, Anonymous Anoniem schreef...

Luc,
inderdaad zegen het werk van onze handen. planten en natmaken meer kunnen we niet doen. maar om op zondag te hakselen begrijp ik niet helemaal. is toch een rustdag voor mens en dier.?

2e vraag maai je alleen de eerste snede? groeit er de rest van het jaar geen gras?

 
At zondag, mei 06, 2007, Blogger Luc Callemeyn schreef...

@Annemie,
als bidden zou helpen om het veel te doen regenen, dan zou ik het nog eens proberen.

 
At zondag, mei 06, 2007, Blogger Luc Callemeyn schreef...

@Auke,
als er werk is dan is de zondag eigenlijk vrijwel gelijk aan de andere dagen voor ons.
Dan doen wij het een andere dag wel wat rustiger aan.
Maar ik begrijp je visie van zondag als rustdag voor mans en dier. Eigenlijk zijn wij daar niet zo streng in.
Voor vraag 2 verwijs ik naar www.veeteeltforum.nl, dat zal daar nog wel aan bod komen.

 

Een reactie posten

<< Home