Photobucket

vrijdag, mei 11, 2007

De dichter is een koe

Bij een collega blogger merkte ik deze wondermooie tekst op over het eenvoudige leven van ... een koe.

De dichter is een koe

Gras
en voorbij het grazen
lig ik bij mijn vier poten
mijn ogen te verbazen,
omdat ik nu weer evengrote
monden vol eet
zonder te lopen,
terwijl ik straks nog liep te eten,
ik ben het zeker weer vergeten
wat voor een dier ik ben
-
de sloten kaatsen mijn beeld
wanneer ik drink,
dan kijk ik naar mijn kop,
en denk: hoe komt die koe
ondersteboven?
-
Het hek waar-
tegen ik mij schuur
wordt oud en glad
en vettig op den duur.
-
Voor kikkers en
voor kinderen ben ik schuw
en zij voor mij:
mijn tong is hen te ruw,
alleen de boer
melkt mij zo zalig,
dat ik niet eenmaal denk:
wat is hij toch inhalig.
's Nachts,
in de mist,
droom ik gans onbewust
dat ik een kalfje ben,
dat bij de moeder rust.

© Gerrit Achterberg
Uit: Eiland der ziel opgenomen in Verzamelde gedichten Querido Amsterdam 1963

Labels:

1 Comments:

At vrijdag, mei 11, 2007, Anonymous Anoniem schreef...

Luc, wat een prachtig gedicht!
Als het op muziek stond, ik zou er mijn lijflied van maken!
(en het is net zo oud als jij bent!).
groetjes!

 

Een reactie posten

<< Home