Photobucket

woensdag, september 27, 2006

Sleufsilomuur "eigen creatie".

Nog even resumeren: ik had al een muur die bestond uit drie delen: het eerste deel was gemaakt van damplaten die vervangen werden van de kant van de vaart, breedte 33 cm hoogte 2,00 m, stonden 1,20 m boven de grond, supersterk, maar dat was moeilijk te plaatsen geweest, en helemaal krom uitgevallen, dus na een 8tal meter gestopt, daarna del 2 bestond uit zelfgegoten silopanelen met zelfgelaste netten, 1,20 meter hoog, en bijna versleten, dit deel stond voor ongeveer 24 meter. Deel 3 bestond uit afgebroken panelen die per 2 in een H profiel geplaatst waren, met een hoogte van 1,50 meter en bovenaan lag daar een Uprofiel op om de uitstekende puntige delen aan de bovenkant te maskeren. Dit laatste deel was nog maar een paar jaar geleden geplaatst, en ook nog sterk.
Probleemstelling: omdat ik nogal veel maïs in te kuilen heb liggen mijn hopen soms één tot anderhalve meter boven de muur. Dit geeft problemen bij het vastrijden van de kuil, maar ook het opkuisen is een lastig en ondankbaar werk. Voeg daarbij de problemen om dan banden op de schuine kant te houden, en ik was het dus beu. Niet vergeten dat het middelste deel van de muur versleten was, en ik verswachtte dat die vroeg of laat eens plat zou liggen, eventueel mét ongeluk van een vastrijdende traktor.
Mogelijke oplossingen: De oude muren uitbreken en een nieuwe plaatsen, veel werk aan en hoge kosten, ongeveer 12.000 €. Niet te doen dus.
Tweede oplossing: de muur opgieten. Daartoe gebruikte ik de kanalen die later moesten dienen voor de regenwater. Dat kon u een tijd geleden al lezen.
Zo heb ik middelsd het op elkaar stapelen van die kanalen de muren opgegoten tot 1,67 meter.
De rest heb ik dan nog 1,00 meter stepocblokken gestapeld en volgegoten met fijne beton.
Hierbij nog enklele foto's.

De kanalen op elkaar gestapeld met een rooster erop.

Heel de constuctie goed opschoren.



Zo ziet de muur er nu uit, 52 meter lang, 2,67 meter hoog.
Photobucket - Video and Image Hosting

De onderkant is gegoten en zeer glad afgewerkt, bovenaan staan 5 lagen stepoc volgegoten met beton, en per laag een ijzeren staaf erin, en na het volgieten nog eens om de 40 cm een verticale staaf van 12 mm
Photobucket - Video and Image Hosting

Eigenlijk zie je aan de buitenkant van de stenen niet dat ze vol met stevige beton zitten. Ik ben ook niet van plan om de muur te plakken met cement, ik laat de stenen bloot, ik heb reeds vroeger ervaren dat er geen aantasting is door zuren in de Maïs.
Photobucket - Video and Image Hosting

U vroeg zich al af wat die bruine letters zijn op de voorkant van de silo.
Dat is het merk van de maker.
Mijn vader (76) heeft drie dagen gewerkt om die letters te maken, eigenlijk was het de bedoeling om ze te kunnen uittrekken uit de beton, maar zo is het ook wel goed.
Photobucket - Video and Image Hosting

3 Comments:

At donderdag, september 28, 2006, Anonymous Anoniem schreef...

knap werk die muur

 
At donderdag, september 28, 2006, Blogger Luc Callemeyn schreef...

Ik ben er ook wel trots op, maar wazt meer is, gedaan met al die miserie van die kleine muur, en het gevaar dat hij op een dag ging omvallen terwijl de karren bezig waren met aanvoeren.
Er is geen "garantie" bij, maar ik denk dat ie jaaaren kan meegaan.

 
At donderdag, oktober 05, 2006, Blogger Luc Callemeyn schreef...

Dag Katrien welkom hier,
Waar ik de beton gegoten heb daar heb ik geen plastiek aan gedaan, die is zo glad dat ik daar momenteel zeker geen aantasting verwacht.
Ik heb er wel aangedaan aan de stepocblokken, niet zozeer voor de aantasting, maar wel voor een eventuele lucht-intreding, omdat het nog altijd poreuze stenen zijn, en ik zou niet graag hebben dat de maïs slecht komt.

 

Een reactie posten

<< Home