Photobucket

zondag, september 10, 2006

Veel werk!

De laatste week is het zo overweldigend druk geweest dat ik echt geen tijd vond om deze blog aan te vullen. En gezien het mooie weer heeft u er dan ook van geprofiteerd om ander oorden op te zoeken dan voor uw computer. Dat begrijp ik ten volle, ik hoop dat je het mij ook kan vergeven.
Verleden week was ik nog bezig met het verhogen van mijn sleufsilomuur, ik had u al verteld dat ik een muur wilde van zeker 2,50 meter hoog.
Wel, ik ben er bijna. Het onderste deel van de nieuwe muur is al opgegoten tot 1,67 meter, met een dikte die varieert van 48 tot 55 cm en met een betonnet erin van 8 mm.

De eindkant

Een serieus betonnnet erin voor de kloekte

Heel de constructie moest enorm zwaar geschoord worden.

Maar dat leer je wel als het al een paar keer verschoven is.

Kijk maar eens naar de betonijzers hoe die in het hout geduwd zijn na het gieten.

Bovenop de muur heb ik dan voordat de beton droog was nog eens betonijzers ingestoken om de 40 cm, en gisteren hebben we dan daar Stepoc-blokken opgezet, met de bedoeling om nog een meter te verhogen. Een Stepoc is een holle betonblok die aan de kopse kant een uitsparing heeft. Wanneer de stenen in een bepaald verband gestapeld worden wordt daar zeer vloeibare beton in gestort, en door de holle ruimtes loopt de beton doorheen de muur in de lengterichting, zodat de muur volledig gevuld wordt. Doordat in de stenen ook ijzeren staven gelegd worden is het geheel zeer goed aan elkaar verbonden, en wordt dit een zeer sterke muur.
Doordat de stepocs droog op elkaar gestapeld worden komt hier op dat moment geen cement of mortel aan te pas, zodat dit eigenlijk zeer vlug gaat.

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home