Photobucket

zaterdag, september 02, 2006

Waar ben ik mee bezig ?

De laatste dagen heb je hier niet zoveel nieuwe berichten gezien.
Ik had het dan ook behoorlijk druk.
Op de zijkant van de sleufsilo waar de maïs moet inkomen staat een muur van al bijna 25 jaar oud met een hoogte van 1,20 meter. Dat zijn panelen van 2 meter lengte die ik indertijd nog samen gegoten heb met mijn vader, met zelfgemaakte beton en aan elkaar gelaste netten. Een beetje amateuristisch, maar het heeft toch al die jaren zijn dienst gedaan.
Toch is het mij al lang een doorn in het oog dat die 1,20 meter eigenlijk veel te laag is. Ik wil graag een hoge silo maken waar ik de maïs met de verreiker kan uithalen. Daarbij is het dan ook bijzonder ambetant om die schuine kanten altijd maar te moeten opkuisen bij het inkuilen, en doordat de maïs zoveel hoger ligt is de druk op die oude muren buitensporig te hoog.
Al lang zat ik met het plan in mijn hoofd om die muur hoger te maken, en dan liefst 2,50 meter hoog. Maar een prijsvraagronde voor een nieuwe muur in panelen maakte mij niet al te enhousiast. Dat moest dan ergens 10 à 12.000 € gaan kosten, en dat was altijd al buiten mijn budget. Ik had ook al gedacht om zelf bekisting te maken om een muur te gieten, maar hoe dat technisch te verwezenlijken, ook daar was ik nog niet helemaal uit.
Omdat ik binnenkort de koer tussen de sleufsilo's en de nieuwe loods ga vernieuwen heb ik ook gedacht aan een systeem voor de waterafvoer, en dat zal gebeuren via een kanaal met een sterke aardappelrooster erop.
Omdat die kanalen nogal groot en sterk zijn rijpte bij mij het plan om die kanalen te gaan gebruiken als bekisting of "coffrage", om dan tegen de oude muur een nieuwe muur te gieten, en meteen ook al een stuk te verhogen.
De kanalen zijn 3 meter lang en 38 cm hoog. Ik zet ze op een vaste afstand van de muur, en stapel zo 4 kanalen op elkaar. Daarbovenop plaats ik dan nog een rooster van 15 cm, zo bekom ik 1,67 cm hoogte. Door aan de buitenkant plaatjes onder te steken staan de gestapelde kanalen een beetje schuin, zodat mijn muur ook schuin gegoten wordt. Dit zal later het vastrijden en het uithalen van de maïs gemakkelijker maken omdat ik dan met de banden enkel tegen de onderste 20 cm zal rijden.
Aan de achterkant vijs ik twee balken op de muur die ook moeten dienst doen als bekisting.
De kanalen moeten zeer sterk opgeschoord worden, want een betonkolom van 1,67 meter hoogte geeft een enorme druk zijwaarts.
Ik heb het al twee keer aan den lijve ondervonden dat heel mijn bekisting (in meer of mindere mate) aan het veschuiven ging.
Dan nog plastiek ertegen om mooi effen te zijn, een beton-net van 8 mm erin, en heel de boel dichtstorten.
Heel deze bewerking vraagt natuurlijk een heleboel tijd, het opzetten en weer afbreken, want zo kan ik 12 meter in één keer gieten. Gisteren was het zeker een race tegen de tijd, want de mixer met 7 m³ beton stond al op de werf toen we nog de schoren aan het monteren waren.
Foto's volgen nog wel.

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home