Photobucket

vrijdag, juli 20, 2007

Reactie op het reisverslag Portugal en Dagboek.

Naar aanleiding van het schrijven en publiceren van het Dagboek over de studiereis naar Portugal kreeg ik enkele weken na publicatie een reactie van Jos van Acht.
Leest U zelf maar mee, en oordeel zelf maar.
(het Dagboek kan u hier vinden.)

Van Jos aan Luc

Beste Luc,

Ik vond dat ik moest reageren omdat jij schreef “dat er geen enkele emigrant was die vond dat je overdreven hebt”.
Wat je waarschijnlijk niet weet is ,dat naar aanleiding van je dagboek ,er nog nooit zoveel gemaild is (met emigranten onderling) dan ooit tevoren (gefeliciteerd hiermee). 90% van de reacties waren erg kritsch tov. je verhaal.
Mensen waar je bent geweest vertellen dat je dingen uit hun context hebt gehaald en vooral “het negatieve” hebt belicht in je dagboek.
Mijn mening ? Natuurlijk zijn er hier dingen die ik liever anders zou zien : ik zou willen dat het hier het hele jaar groen was , 25 graden celcius , dat alle mensen hier Nederlands spraken en dat ik na 3 jaar zoveel geld had verdiend dat ik met pensioen kon.
Maar waar kan dat wel?

Waarschijnlijk is het in Belgie zoveel beter ,en kun jij met 40 uur werken per week een hele goede boterham verdienen en vind je het heel belangrijk om in de buurt van familie en vrienden te wonen , prima . Ik heb respect voor iedereen die op een eerlijke manier een boterham verdient .

De reden dat je hier veel emigranten op hun (niet “lange”) tenen hebt getrapt is dat de meeste juist heel gelukkig zijn hier.
Veel van de emigranten zijn aan het uitbreiden of maken plannen om uit te breiden (meestal betaald uit de cashflow want banken zijn hier heel voorzichtig), op een feestje onder Nederlanders zie je meer jeeps (en geen oude) dan gewone auto´s kortom er is een positieve stemming.

Over de Portugezen die hier werken ben ik prima tevreden , ik betaal ze voor Portugese begrippen goed , maar ze werken goed , hebben vaak goede ideeen en kijken niet op een paar uurtjes extra.
Ik vind het dan ook nogal wat als je durft te beweren dat +/- 5 miljoen (werkzame deel van de bevolking) van de Portugezen die niet als immigrant in het buitenland werken “minder werkzaam of minder betrouwbaar”' zouden zijn .( Dat zou zoiets zijn als zeggen dat alle Belgen dom zijn)
Bij mij werken Oekrainiers (staan de Belgen in de rij om ’s nachts koeien te melken ??? (3 x daags melken )

Ik ben hier 8 jaar geleden gekomen met Marianne mijn Nederlandse vrouw, we hebben hier 3 zonen gekregen die het op school prima naar hun zin hebben (veel vriendjes , sport en feestjes)

Ik ga meer op vakantie (buiten bezoek aan Nederland) dan ooit , en ondertussen zijn we gegroeid van 50 koeien en 20 ha land (in Nederland, en niet duur weggekocht zoals vermeld in je Dagboek) naar 380 koeien en 95 ha beregenbaar land hier.

Ik denk dat een gemiddeld bedrijf (1 - 4 miljoen liter quotum) tussen de 7 en 10 cent per liter overhoud (over meerdere jaren), dus jullie hoeven nog geen gironummer te openen voor die arme emigranten

Ik vraag me dan ook af, Luc, ben je bevooroordeeld naar Portugal afgereisd of wilde je graag een kritisch stukje schrijven om reacties te ontlokken ??

Groeten en succes met je blog ,
Jos van Acht , Elvas ,Portugal

P.s. Ik schrijf deze reactie niet om meer emigranten hier naar toe te halen, want er is hier een stuctureel melk-tekort en dat wil ik graag zo houden.

Van Luc aan Jos

Uit de briefwisseling en een (lang) telefoongesprek met Lucia heb ik wel begrepen dat ik (misschien te achteloos) ben voorbijgegaan aan enkele zaken die voor jullie zeer belangrijk zijn.

Ik heb misschien de indruk gegeven dat velen van jullie daar met een grote zak geld zijn toegekomen. Die indruk hadden we gekregen door het feit dat we enkele bedrijven bezochten waar geld verdiend werd voor een investeerder (van nu of van lang geleden).
Uiteraard hebben wij daar als bezoekers kritische vragen bij. Dat is uiteindelijk ook het doel van onze reis. Wij willen vergelijken met onze thuissituatie, en daar is het meestal één bedrijf geleid door één gezin, voor eigen opbrengst.

Ondertussen heb ik wel begrepen dat ook velen van jullie met meer ambitie en goesting dan geld naar daar getrokken zijn, en daar bijna uit het niets een boerderij hebben opgebouwd waar wij zeker van opkijken. Dat is zeker een proficiat waard. Ik heb dit inderdaad te weinig laten uitschijnen.
Daarvoor is een Dagboek misschien te kort, ik krijg van de redactie 3800 lettertekens te vullen, en ik wil daar zoveel mogelijk inpersen, en ja, dan komt er soms wat uitleg tekort.
In mijn reactie aan Mieke (zie tekst) heb ik dat proberen te verwoorden. Ik heb ook duidelijk gezegd dat ik gezien heb dat de meesten onder jullie daar momenteel heel gelukkig zijn. Ik heb zelf een beetje naar de toekomst gegokt (na de actieve loopbaan), en misschien was dit niet helemaal correct. Misschien had ik een paar beelden voor me van emigranten die na verloop van tijd toch zijn teruggekeerd naar geboortestreek.
Wat de werkzaamheid en betrouwbaarheid van de Portugezen betreft heb ik dat allicht te cru weergegeven. Van Lucia haddden we gehoord dat het zo moeilijk is om te betrouwen op Portugese firma's als aannemers of onderaannnemers vooral over wanneer ze gaan komen werken), en ik had dat verkeerd begrepen. Het zou inderdaad nogal wat zijn als 5 miljoen Portugezen door mij niet betrouwbaar zouden verklaard worden. Ach en op het ene bedrijf is de personeelswissel meer een probleeem dan bij de ander, die verhalen hebben we ook gehoord. Maar dat er dan veel Oost Europese werkers kwamen, daar moesten we als Vlaming toch van opkijken. Dat zien we hier (nog) niet zo.

En over die scholing denk ik dat we ongeveer op dezelfde golflengte zitten: goed en enthousiast en liefdevol onderwijs in het middelbaar, en daarna zijn er inderdaad die hun kinderen de blik op de wereld laten verruimen door hen terug naar Nederland te sturen. Dat ligt allicht al een beetje in de aard van de emigranten zeker, die wijde blik op de wereld?

Jos en de anderen, ik heb begrepen dat er nogal wat commotie ontstaan is naar aanleiding van de publicatie van mijn Dagboek.
Dit betekent echter wel dat jullie oprecht begaan zijn met wat jullie bezig zijn, en dat je heel veel liefde hebt voor jullie (tweede) vaderland, en ik bewonder jullie voor het werk dat jullie al verricht hebben en het moois dat jullie al hebben opgebouwd.
Als ik dat onvoldoende heb belicht in mijn Dagboek, dan mijn excuses ervoor, ik hoop dat dit bij deze is rechtgezet.

PS, ik hoop dat jullie van het online-fotoalbum hebben genoten?

Van Jos aan Luc

Luc , je bent inderdaad niet zuinig geweest met fotograferen , bedankt hiervoor .

bedankt ook voor je reactie om mijn verhaaltje .

Ik reageerde vooral omdat ik hoop dat andere mensen die jou (volgens mij ook in nederland erg goed gelezen ) weblog bekijken, een genuanceerde kijk op boeren in Portugal zouden krijgen ( zoals bv. mijn kennisen, een toekomstige stagaire etc.)

Dus ik hoop heel spoedig mijn reactie terug te vinden op het boerenblog

hartelijke groeten , jos van acht

Van Luc aan Jos

Dat is dus bij deze gebeurd, succes nog in gezin en bedrijf.

Labels:

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home