Photobucket

woensdag, juli 18, 2007

En het was weer geen weer ...

Ik heb een hele tijd gewacht om de tweede snede te maaien, de eerste snede was al weg van 20 april. Ik had er eigenlijk jongvee willen op laten, maar mijn dame was van oordeel dat zij geen dieren wilde die plots over de draad gingen gaan reiken als ik verweg in Portugal zat.
Dus dacht ik dan van eerst nog eens te maaien.
Mijn geduld werd dan ook lang op de proef gesteld.
Ofwel was het te nat op het land (het gaat over een natte hooiweide), ofwel was het weer niet goed.
Uiteindelijk heb ik dan 80 dagen moeten wachten, dus de kwaliteit was absoluut niet meer goed om te winnen als voordroogkuil, dus dacht ik door de droge stengels die ertussen zaten van misschien hooi te maken voor de kalfjes, konden ze weer een jaar of meer weg als eerste voeding.
Even een volgorde van de feiten:
Donderdag gemaaid, de grond was goed berijdbaar. Direct opengeschud met de schudder van Danny, om even te proberen want ik wil zulke Lely 675 kopen volgend jaar. De test is goed meegevallen.
Vrijdag weer geschud
Zaterdagmorgen een regenvlaagje erin, dus gewacht van schudden.
Zondagnamiddag geschud (enkele druppels regen erin, maar verder veel zon)
Zondagavond in rijen gestoken, er werd gesproken van regen. Hooi kan wel eens een vlaagje regen verdragen, ik dacht dat het dan beter was als het in rijen zat. Indien het niet zou regenen wilde ik het 2 à 3 dagen zo in rij laten ligggen.
Maandagnamiddag: diverse stortbuien zorgden voor 22 liter regen.
Dinsdagvoormiddag eens gaan kijken: de plassen stonden op de weide, eens een rijtje geprobeerd om te versteken, conclusie: veel te nat en slijk.
Woensdag voor de middag dacht ik alles eens te versteken en te verluchten, eerst wat tanden vernieuwen van de hark. Dus wachtte ik tot na het eten;
Onder het eten werd ik weer verrast door een stortbuitje van 10 minuten met 6 liter, dus echt best dat ik nog niet gewerkt had in het gras (bijna hooi).
Woensdagnamiddag kon ik het niet laten in het zonnetje om er toch naar toe te gaan, heb ik alles verstoken, zo kan het gras (en hopelijk de grond ook) wat opdrogen.
Als er weer slechter weer wordt uitgegeven zal ik dat morgennamiddag in pakken steken en laten wikkelen.
Ik hou mijn hart vast hoe de grond er zal uitzien.
Zwart van 't slijk denk ik ....
Ik weet niet of ik foto's zal durven tonen.

2 Comments:

At woensdag, juli 18, 2007, Anonymous Anoniem schreef...

Het was inderdaad weer geen weer!
En dan noemen ze juli de hooimaand...Het lijkt eerder het regenseizoen zoals in de tropen!

 
At zondag, juli 22, 2007, Blogger Luc Callemeyn schreef...

Kijk, het bouwverlof is begonnen, van mij mogen ze het nu eerlijk verdelen.
Af en toe wat regen, netjes voorspeld, en het mag zelfs 's nachts zijn voor mij.
Allen naar zee, bakken en braden !
Maar weer met de voetjes op de grond: wij moeten er wel van leven (en er mee leven).

 

Een reactie posten

<< Home