Photobucket

maandag, juni 05, 2006

Goed gewerkt ?

Op donderdag 18 mei moest ik nog eens in Brussel zijn in de gebouwen van IKM en VLAM voor een vergadering over de goedkeuring van de Autocontrolegids voor Hoevezuivel. Wie een tijd deze blog heeft meegevolgd zal begrijpen dat dit nog in een drukke periode viel, net na het hakselen van het gras , en na het zaaien van de maïs. Toen deze vergadering geschikt werd had men natuurlijk wel rekening gehouden met de leden van de vergadering die producent en dus ook landbouwer zijn (twee Vlamingen en vier Walen). En aangezien het een vergadering is over zuivel moet men rekening houden met het feit dat het begin van mei altijd druk is voor een veehouder. Dus werd een datum na half mei aangeduid, in de goede hoop dat...
Maar neen, het werk was nog niet allemaal gedaan. Bij mij toch niet.
Even resumeren in de tweede week van mei:
  • woensdag 10 mei maaien
  • 11 mei gras schudden
  • 12 mei gras schudden en in rijen steken. In de avond tot groot jolijt (!?) van mijn kinderen een oude plastiek op de muren gelegd ter bescherming.
  • 13 mei om 05 uur hakselen, daarna put toeleggen met plastiek, banden opgooien, afwerken. Op dat moment was Leon ook al drijfmest aan het voeren, ik heb dan geploegd tot 23 uur, maar moest de vooreinden overlaten vanwege een bijzonder pijnlijke rug.
  • zondag 14 mei, de vooreinden worden afgewerkt van 2 percelen.
    15 mei verder drijfmest spreiden, en loonwerker Patrick Stroo komt ploegen. Het ploegen verloopt sneller dan het voeren, dus Leon heeft geen tijd van stoppen om te eten en verorbert zijn patatjes terwijl zijn vat volzuigt.
  • 16 mei begin ik klaar te leggen met een (gehuurde) TM 135 New Holland, ik heb slechts een lichtere tractor, en voor die 15 uur in voorjaar en najaar huur ik tractor en rotoregge met zware packerwals.
  • 17 mei begin ik te zaaien, de omstandigheden zijn goed. Ik heb zelf een maïszaaiertje van vier rijen, ooit eens gekocht voor 850€, en nog steeds goed. Ik heb zo'n vermoeden dat het weer wel eens zou kunnen omslaan. Op het internaat van Lies wordt 's avonds een leerlingenshow gegeven, ik besluit van daar niet naar toe te gaan en om verder te zaaien. Ik neem het besluit om niet eerder naar de vergadering te gaan de volgende dag tot mijne maïs in de grond zit. Het werk gaat voor. Dat betekent doorzaaien tot 01 uur in de nacht. Het begint bij momenten water te gieten. De vermoeidheid slaat toe, en nog geen klein beetje, ik zal er maar niet letten of de rijen wel allemaal recht zijn in het opkomen van de maïs. Al die dagen heb ik tussenin natuurlijk het gewone werk gedaan op het melkveebedrijf zoals koeien melken, voederen, kalveren verzorgen, andere dingen.
  • donderdag 18 mei, de dag van de vergadering. Ik sta op om 05 uur om de koeien op te halen in de weide (slapen buiten), Krista begint te melken en ik ga weer zaaien. Om 09.30 heb ik gedaan, om 10.15 vertrek ik van huis. De vergadering begint om 10 uur, ... in Brussel.
  • Ik rij naar het station in Brugge, koop mij een boekske voor op de trein, bij toeval sta ik op het verkeerde perron wegens de werken aldaar. Ik neem de trein en spoor naar Brussel, nog voordat ik in Gent ben krijg ik mijn beloning voor het vele werk, ik val in slaap. Ik word wakker in Brussel Kongres, spoor nog even door en kom aan de Noord. Maar ik moest er dus wel af in Brussel Centraal ...Omdat onze vergaderlocatie op het Leuvenseplein een klein beetje tussenin ligt besluit ik te voet weer te keren, ook dat is een lichte misrekening. Het is toch verder dan ik dacht. Maar enfin, na een wandeling in Brussel Nieuwstraat en de Grasmarkt bereik ik dan weer het Centraal Station, van daaruit kan ik me weer oriënteren, en om 13.uur stipt kom ik in de vergadering, lap ....net na de broodjesmaaltijd. Gelukkig was er nog iets over.
  • Bon, dat alles belet niet om er in de namiddag nog eens goed in te vliegen, de stemming tussen de discussiepartners over de Controlegids Hoevezuivel is zo mogelijk nog positiever dan de vorige keer, in de pauze heb ik een chocomousse meegebracht die al een beetje op temperatuur is, maar het smaakt blijkbaar toch.
  • Op de terugweg mis ik net de trein naar Oostende, geen nood, 16 minuten later staat er een nieuwe, en van de rest van de rit zal ik niks navertellen, want weeral de verloren nachtrust ingehaald. Gelukkig toch net wakker gekomen in Brugge station (anders was het "met de trein naar Oostende, tsjoeke tsjoeke tuuut tuuut), met de auto naar huis, en daar wachten uiteraard de ... koetjes, want Krista haar devies is "wie kan uitgaan moet ook kunnen werken".


Eigenlijk vertel ik dit allemaal omdat ik wel content ben dat ik op dat ogenblik mijn werk op de voorgrond heb gesteld, want onmiddellijk daarna is het beginnen regenen, en tot op vandaag hebben we al 95 liter water gehad. En zeggen dat er nu nog mensen moeten maïs zaaien.

De mijne staat al boven!

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home