Dagboek : Roza, onze promotie-Vlam
Ik heb eens nagekeken, en ik geloof dat ik ooit eens een Dagboekje vergeten heb te plaatsen hier. Dit werd gepubliceerd in Boer en Tuinder in het voorjaar van 2005.Wegens de drukke verldwerkzaamheden heb ik het vrijdag niet kunnen plaatsen. Hierbij mijn excuses. Ik hoop dat u er toch kan van genieten.
En voor vrijdag heb ik al een nieuwe klaar, de titel wil ik u wel al verklappen : "Hoe is het ooit zover kunnen komen".
U mag alvast beginnen fantaseren.
Roza, onze promotie-vlam
Toen wij twee jaar geleden met onze oudste dochter Lies naar de opendeurdag gingen van de Jozefienen in Brugge was ik aangenaam verrast daar een melkautomaat te vinden op de speelplaats. Als melkveehouder kon ik het niet nalaten om die eens van dichtbij te bekijken en het assortiment na te zien. De gedachte dat deze school ook gezonde voeding promoot heeft ons ook gesterkt in onze beslissing om onze kinderen daar school te laten lopen.
Tot mijn verbazing vernam ik een jaar later dat deze melkautomaat weggenomen of verplaatst zou worden omwille van niet rendabel genoeg. Dit was echter buiten de leerlingen zelf gerekend. Bij de vierdejaars kwam een spontaan protest op gang, zelfs met affiches, pamfletten en een heuse handtekeningaktie om die melkautomaat toch maar op zijn plaats te houden. Uiteindelijk is hij er toch gebleven en heeft hij zijn positie versterkt ten opzichte van de frisdranken. De jongeren genieten nu van een gezond tussendoortje in plaats van de traditionele Mars of Cola. Op termijn zullen de snoepbakken zelfs geheel verdwijnen, aldus de enthousiaste directeur.
Als melkleveraar storten wij per 100 liter geproduceerde melk 12.4 € ct. in het promotiefonds van de VLAM. Dit lijkt niet veel, maar bij een leefbaar quotum van 400.000 liter spreken we toch algauw van 500 € per bedrijf en per jaar. VLAM voert daarmee reklame voor de melk in het algemeen, dus niet merkgebonden, en sponsort daarmee de gekende ‘melksnor’ en ‘Roza’ en ‘koe van you’ - akties. Ook de zuivelcentra in Drongen en Peer krijgen daaruit ondersteuning en ontvangen jaarlijks zo’n 25.000 bezoekers.
Ondanks de aktieve deelname van boeren in het bestuur van de VLAM is er vanuit de melkveehouderij zeer weinig interesse van wat precies met dat geld gebeurt. Misschien komt dat doordat men zelf niet op de hoogte is van marketingstrategiën, of gaat het te gemakkelijk dat de bijdrage gewoon van de faktuur afgetrokken wordt ? Moest er een aparte faktuur te betalen zijn voor de promotie, er zou wel meer interesse zijn. Positief is zeker dat via de verkoop van de producten ook wat geld binnenkomt voor de VLAM, waardoor die relatief dure toestellen (zo’n 5000 € per stuk) toch over 5 jaar af te schrijven zijn. Het vinden van een goede partner die de bevoorrading doet is daar zeker ook niet vreemd aan.
Feit is zeker, als je gezonde producten kunt aanbieden aan de jongeren op de juiste plaats waar zij geconsumeerd kunnen worden, alleen dan kan je goede gewoontes aanleren die het melkverbruik in het algemeen kunnen verhogen.
Maar niet alleen de melkveehouders treft het verwijt dat zij enkel geïnteresseerd zijn om voor hun eigen promotie te zorgen, ook de melkerijen gaan niet vrijuit, want in de VLAM heeft men blijkbaar moeite om de juiste formaten te vinden die passen in die automaat. En ik heb ook nog niet veel gehoord dat de verwerkende industrie (op hun eigen kosten) gezamenlijk promotie voert. Hebt U er trouwens ook op gelet dat er op het voorbije landbouwsalon geen enkele afnemer te zien was, geen melkerij, geen slachterij, geen groentenveiling… Blijkbaar is de boer ook hier weer de laatste schakel in de economische ketting.
Promotie voeren is een werk van zeer lange duur. In dat kader werden wij gevraagd om mee te werken aan een interview op Focus over de ondersteunende werking van de provincie West-Vlaanderen. Grote problemen hebben wij daar niet mee, en als meewerkend lid van de werkgroep denk ik dat wij ook voldoende achtergrond hebben om de kijker wat mee te geven.
Wat echter aangekondigd was als een kort interview bleek een heuse reportage te zijn over de boerderij, de melkverwerking en het aan de man brengen van hoeveproducten. Alle ingrediënten van een heuse TV-opname waren aanwezig zoals een voorbereidend gesprek, de ondervrager die alles netjes geregisseerd had en de cameraman voor wie we soms tot 5 keer toe hetzelfde pasje en zinnetje moesten herhalen. We werden net niet geschminkt, maar toch zorgden wij er voor om in de stallen en in de melkverwerkingsruimte netjes gekleed te zijn en ook alle hygiëneregels netjes zichtbaar naar voor te brengen. Heel het gezin werd er ook bij betrokken, ook de tekenwedstrijd die de kinderen organiseren en zelfs de vertederende bedrijfspoezen werden niet vergeten.
We zijn benieuwd op welke manier het uiteindelijk zal uitgezonden worden. Wij hebben alleszins ons best gedaan om de landbouw een positieve uitstraling te geven.
Afspraak nu zondag 21 maart 2005 Focus-WTV in het programma “Uit in West op zondag” van 12.00 tot 18.00 uur.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home