Photobucket

zondag, februari 19, 2006

Hoera ! Een zoon !

Vandeweek is er bij ons een zoon geboren.
Neen, gekkie, niet in ons gezin, die tijd zijn we al een beetje ontgroeid (alhoewel), maar wel van koe Vetto lag er een flinke zoon (stier) in het stro. De vader is Kirby.
Normaal hebben we liever een vaarskalf, maar allé, een stier brengt bij verkoop op 2 à 3 weken wel wat geld in het laatje.
Maar na een dag zag dat beestje er een beetje pips uit, had geen lust in melk, en werd allengs zwakker.
Ik dacht aan een diarree die zich nog inwendig ophield omdat ik onder het staartje nog geen sporen zag.
Daartoe liet ik dierenarts Bert komen. Enkele uren later was hij bij ons, maar zag ook geen spoor van diarree, toch constateerde dat het beestje flink ziek was, eigenlijk al bijna in coma. Met zijn thermometer controleerde hij de aarsopening waar zich enkel wat slijm bevond. Zijn diagnose was dan ook vlug gesteld : het kalfje ontbrak een stuk van de endeldarm voor de anus, zou dus nooit geen mest kunnen maken, en alle melk die hij ondertussen al had gedronken hoopte zich op tussen maag en endeldarm, waar het verzuurde en gistte. En zo ook toxinen in het bloed bracht die het doodziek maakten. Enkele uren later is het gestorven.
Ja, dat is "leven en dood op de boerderij ..."
Ik vraag me af of dit een erfelijk probleem is in de vaderlijn ?
Op het Veeteeltforum is men aan het meedenken over deze vraag.

4 Comments:

At maandag, februari 20, 2006, Anonymous Anoniem schreef...

Afgaand op de titel van je bijdrage had ik een heel andere inhoud verwacht en niet dat het in diepe treurnis zou eindigen. Ach, het leven op de boerderij zou niets voor mij zijn.

 
At maandag, februari 20, 2006, Blogger Luc Callemeyn schreef...

Wel, het mag ook eens een beetje een suggestief titeltje zijn zeker ?
Zoals vorig Dagboek : "In blijde verwachting ...".
Ik denk dat ik al een titeltje heb voor mijn volgende Dagboekbijdrage : "Draag elke dag een propere onderbroek ..."!

 
At maandag, februari 20, 2006, Anonymous Anoniem schreef...

Het leven is als een kinderhemdje, kort en vuil.

 
At dinsdag, februari 21, 2006, Blogger Luc Callemeyn schreef...

Als "titel" niet slecht, alhoewel ik moeite zou moeten doen om daar een passende tekst bij te verzinnen (voor mijn doelgroep).

 

Een reactie posten

<< Home