Photobucket

zaterdag, april 07, 2012

De Korte keten van voedsel en Hoeveproducten

‘Korte keten’ betekent voor de Vlaming een aanbod van hoeveproducten via kanalen waarin geen enkel commercieel belang speelt, behalve dat van de producent. De Vlaming heeft vijf redenen om producten rechtstreeks van bij de boer te kopen. De motivaties die het sterkst kunnen overtuigen zijn ‘inspiratie’, ‘goed voor lichaam & geest’ en ‘deel van een gezonde levensstijl’. Ook ‘focus op gezondheid’ en ‘goed doen voor anderen en de planeet’ kunnen de consument een goed gevoel geven tijdens en na de aankoop.



Het label ’erkend voorkooppunt hoeveproducten’ wordt gezien als een mogelijke garantie toegekend door de overheid, een zekerheid voor de betrouwbaarheid van het verkooppunt, de echtheid van het aanbod en het niet-gecommercialiseerde karakter van het kanaal. Het huidige communicatieconcept van het beeld met de winkelkar in het veld geeft een goed beeld van waar ‘korte keten’ voor staat: het verwijst naar de rechtstreekse, niet-commerciële verkoopskanalen.


Dit blijkt uit een kwalitatief consumentenonderzoek uitgevoerd in december 2011 door Ipsos/Synovate in opdracht van VLAM.


Hoeveproducten beschouwd als goede en gezonde voeding


Consumenten maken al dan niet bewust een opdeling tussen ‘goede’ en ‘slechte’ voeding op basis van enerzijds het effect op henzelf en anderzijds de impact op de planeet en anderen. Mensen maken bewuste keuzes omtrent wat zij eten. Deze keuzes worden beïnvloed door prijs, smaak, beschikbaarheid, gewoontes…. De keuzes zijn aanvullend en sluiten elkaar niet uit, zo eten consumenten zowel ‘goede’ als ‘slechte voeding. Mensen willen wel dat een deel van hun voeding uit goede en gezonde voeding bestaat. Hoeveproducten maken deel uit van een goede en gezonde voeding. Ze worden beschouwd als gezonde en natuurlijke voeding, maar niet noodzakelijk biologisch.


Klanten kiezen voor hoeveproducten vanuit positieve motivatie


Er zijn twee dimensies om de verschillende motivaties omtrent hoeveproducten in kaart te brengen. Enerzijds de ik/wereld-dimensie. Hoeveproducten worden gekocht omdat ze goed kunnen doen voor mezelf en/of goed kunnen doen voor anderen en de planeet. Anderzijds de proactieve/retroactieve dimensie. Deze geeft aan dat hoeveproducten gekozen worden om ervan te genieten of om te zorgen dat de negatieve impact van andere producten op het lichaam vermeden of beperkt wordt. Hoewel één motivatie dominant kan zijn, kan een consument meerdere motivaties hebben om voor hoeveproducten te kiezen. De vijf motivaties kunnen geplaatst worden op de twee dimensieassen:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

<< Home