Photobucket

zondag, maart 27, 2011

Baliehof stond paraat bij de intrede van de nieuwe burgemeester te Jabbeke

Met een gratis volksfeest  nam Jabbeke afscheid van burgemeester Hendrik Bogaert en verwelkomde de gemeente de nieuwe burgervader Daniel Vanhessche. Op een euro werd niet gekeken om de wissel van de burgemeestersjerp te vieren: oliebollen, bier, ijsjes en Vlaamse artiesten maakten er een nooit gezien feest van.

maandag 21 maart 2011
JABBEKE DRAAGT DANIEL VANHESSCHE OP HANDEN
Volksfeest voor burgemeester
DOMINIEK DAVID, in Het Laatse Nieuws


«Hendriekstje en Daniëltje hebben hun stoeltje gewisseld», schaterde Wendy Van Wanten op het podium in de overvolle sporthal van Jabbeke. Meer dan duizend mensen hadden er een plaats bemachtigd, evenveel inwoners vierden buiten mee. «Hoe we zoveel volk samen krijgen? Misschien is het, omdat de mensen weten hoe ik als politieker in elkaar zit», vermoedt de nieuwe burgemeester Daniël Vanhessche die geen twee meter vordert zonder tien handen te schudden en vijf vrouwen te kussen. Het hoort bij de nieuwe job.
Schroom
«Ik ben 22 jaar geleden in het OCMW begonnen. Om in de gemeenteraad te zetelen had ik toen dertien stemmen te kort. Maar mijn bereikbaarheid en dienstbaarheid leverden me steeds meer stemmen op. Elke verkiezing verdubbelde ik mijn voorkeurstemmen.. zegt Daniël trots. «Sinds ik begin vorige maand officieel burgemeester werd, merk ik dat veel mensen schroom hebben om me aan te spreken. Ze durven me niet goed aanspreken, maar ik blijf de Daniël van voorheen.»
Dagverse ijsjes
Terwijl Wendy Van Wanten de zaal verder opwarmt, worden buiten de vijfhonderd croque monsieurs en de honderden dagverse ijsjes van zuivelboerderij Baliehof zo gretig verorberd dat de voorraad sneller dan verwacht slinkt. «Een bewijs dat Daniël geliefd is. Een minzame man met toch wel een vaste visie. Maar nu moet ik dringend mijn croques bakken», lacht zuivelboer Luc Callemeyn.
Een sympathiek mens zonder grootse manieren.
Hij heeft zich opgewerkt en dat waardeert iedereen», vindt ook de familie Blomme die al aan de tweede hamburger toe is. «Maar morgen begint voor hem het echte werk en zal hij ook moeten zorgen dat de riooldeksels vast liggen, dat er eindelijk openbare toiletten in Jabbeke worden gebouwd en dat alle fietspaden worden geruimd als het sneeuwt.»
Zoveel enthousiaste inwoners bijeen krijgen om te feesten, dat moet pijn doen voor een volksmens als uittredend burgemeester Hendrik Bogaert. Natuurlijk heb ik wat spijt», geeft hij toe. «Ik moest nu eenmaal kiezen tussen mijn bedrijf, het federale parlement en de burgemeesterssjerp. Alles even goed doen is niet mogelijk. Het was zeker de mooiste periode en de mooiste job uit mijn leven. Ik heb het enorm graag gedaan en blijf betrokken bij wat in Jabbeke reilt en zeilt.»;

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home