Photobucket

maandag, november 19, 2007

Drukke dagen.

Verleden week dinsdag was een drukke dag.
De wekker liep af om 5.45, de koeien melken en dan voederen zijn zowat standaard dagtaken, daarna samen ontbijten met Krista.
Om 9.00 uur had ik een afspraak met mijn ouders met een Officieel Iemand, daarna voerde ik hen naar het H Hart hospitaal te Roeselare waar zij een afspraak hadden.
Ik had ook een afspraak, namelijk een vergadering voor de hoeveproducenten, georganiseerd door de Provincie West Vlaanderen, in de Katho van Roeselare, dus net naast de kliniek.
Mijn vergadering begon al om 10.00 uur, maar ik was er pas om 10.45, dat was jammer, maar dat Eerste had voorrang. Toch kon ik nog het laatste deel meevolgen van de workshop rond afvalwater zuivering door Dominique Huits. Even onderbreken met koffie, daarna volgde de workshop rond "bekendmaken van je bedrijf", dus op zoek naar media-aandacht door VLAM medewerkster Sara Depreter . Het ging daar over folders, advertenties, klantenacties en zoveel meer.
Ook over Internet en websites, waarom keken ze dan allemaal naar mij?

Onder de vergadering ontdekte ik nog een bekend gezicht, namelijk Jef Geldhof, die ik gerust de pionier van de ondersteuning aan hoeveproducenten durf te noemen. Reeds in de jaren 1981 volgde ik een vergadering van hem, georganiseerd door KLJ Gistel, over het organiseren van boerenmarkten. In de jaren nadien was hij steeds een voorvechter voor de ontwikkeling van het platteland, inderdaad voor Plattelandsontwikkeling.
Hij was de eerste die het hormonenvrije vlees durfde te promoten door het organiseren van slagers mét label en ook later hoeveslagerijen. Later werd dit alles in een wettelijk kader gegoten, zodat hij zichzelf bijna overbodig maakte.
Jaren stond hij op de bres voor het ondersteunen van hoeveproducenten in hun zoeken naar een meer-inkomen door het beoefenen van verbredings-activiteiten. Ook dat werd later door ALT, Provincies, VLAM en anderen overgenomen, zodat Plattelandsontwikkeling, destijds de grootste (en enige) weer wat meer overbodig werd.
Uiteindelijk is Jef Geldof samen met de inboedel van Plattelandsontwikkeling op straat gezet (zo zie ik het) en is de vzw opgedoekt.
Het doet eens deugd om met zo'n man te kunnen praten, doch dit sloot niet uit dat wij niet altijd punten hadden waarin wij overeen kwamen, en dat wij elkaars beweringen en bezigheden dikwijls in vraag stelden.
Door diverse gebeurtenissen is de vurige voorvechter wijzer en bedaarder geworden, en leidt nu zijn eigen adviesbedrijf voor communicatie en media, namelijk ZoZie.
Neem maar eens een kijkje op zijn website voor advies http://www.zozie.be/

Na de middag (ik ben weer aan de vergadering) gaf Lieven Louagie uit naam van Deputé Bart Nayaert ons nog een spreekwoordelijk duwtje in de rug door onomwonden te stellen dat het provinciebestuur de inspanning van de landbouwers in de verbreding van hun activiteiten sterk weet te apprecieren, en ook nog verder financieel ondersteunt.
Daarna werden een aantal micro-biologische parameters belicht die bij de ontleding van hoeveproducten soms een knelpunt vormen, maar ik kon niet langer blijven.
Ik moest mijn ouders terug ophalen in de kliniek, vlug huiswaarts, want inderdaad, ik was nog op de ring van Roeselare toen men mij belde dat er 2 heren op mij zaten te wachten.
Niks speciaals hoor, gewoon een afspraak, maar wel belangrijk voor mij.
Pas rond 18.00 uur waren die weg, en toen was het vlug tijd om koeien te melken, want in de avond had ik alwéér een vergadering, namelijk van VRV, waar ik ondervoorzitter ben. Ik dacht dan ook de avond te moeten inleiden, gelukkig was de voorzitter Jan Wallays ook present.

En daar wachtte alweer een verrassing, want in de voorste rij bemerkte ik CRV directeur Denis Volckaert die (zonder stropdas) eens naar Snellegem was afgezakt om onze vergadering bij te wonen. CRV is de fusie van CR Delta (Coöperatieve Rundveeverbetering Ndl) en VRV (Vlaamse Rundveeteelt Vereniging ). Er zijn 5 directeuren, 4 van Ndl zijde en 1 Vlaamse, en dat is Dhr Volckaert. Zijn eerste stappen bij de VRV zette hij in de toenmalige KI vereniging, daarna werd hij directeur VRV, later lag zijn functie in Ndl. Doorheen zijn vele jaren dienst was hij de meest onderlegde foktechnisch verantwoordelijke in Vlaanderen, en op menig vergadering was hij de enige die met overtuiging de waarde van stieren en bloedlijnen tot op de draad wist uit te leggen.
Het was dan ook uiterst interessant om na de vergadering nog even een informele babbel met hem te hebben over ...., ja .... koetjes en kalfjes.(spreekwoordelijk dan, want zijn verantwoordelijkheden binnen de grote CRV organisatie liggen op vandaag veel breder natuurlijk, en daar hadden wij het ook over, maar dat kan ik natuurlijk hier niet wereldkundig maken)

2 Comments:

At dinsdag, november 20, 2007, Anonymous Anoniem schreef...

Hallo,

Ik ben een paravetrinair student erste jaars ( In nederland). En ik was even op zoek naar informatie over koeien scheren om er een verslag over te maken.( Heb het namelijk vorige week gedaan).
En zo kwam ik op uw web-log wat ik echt tof vind. Ga er mee zou ik zeggen echt tof! Zelf hoop ik een dieren arts te worden en dan ook vooral in de richting van landbouw/groot vee, dit vind ik dus wel leuk om te lezen

Groetjes Tamara ( uit nederland)

 
At zaterdag, december 08, 2007, Blogger Luc Callemeyn schreef...

Dag Tamara,
bedankt voor je bezoekje hier en voor de lof.
Ik hoop dat je er nog meer plezier mag aan beleven.
Succes met de studies

 

Een reactie posten

<< Home