Photobucket

zaterdag, november 03, 2007

Gistel-Zevekote: Boer dreigt na nieuw ongeval voet te verliezen

Landbouwer Rik Deschoemaeker (53) uit Zevekote is zwaargewond geraakt toen hij maïs aan het pikdorsen was op een veld in Keiem. Hij struikelde en raakte met zijn voet in de machine. Het is nog altijd niet zeker of zijn voet gered kan worden.
In de zomer van 2004 raakte Rik nog zwaar verbrand toen hij een brandende frietketel wou blussen. "De wonden van dat ongeval zijn nog niet geheeld, en nu krijgen we dit".
Het gemengd landbouwbedrijf 't Cleenhof van Rik Deschoemaeker in de Healinckstraat in Zevekote is een familiebedrijf. Naast het werk op zijn boerderij werkt Rik ook in loondienst voor andere boeren. Net zoals zaterdagmiddag, toen hij maïs aan het pikdorsen was op een veld in Keiem. Rik kent de stiel door en door, maar toch liep het mis."Ik was maïs aan het pikdorsen aan de rand van het veld", zegt Rik vanop zijn ziekbed. "Plots blokkeerde de machine, wat wel meer gebeurt. Ik ging kijken wat er foutgelopen was, maar de machine draaide nog. Ik trok aan vastzittende maïsstengels, maar plots struikelde ik en kwam met mijn linkervoet in de pikdorser terecht. Ik weet zelf niet meer goed wat er precies gebeurd is. Gelukkig heeft een boer die samen met mij aan het helpen was meteen de hulpdiensten verwittigd". Rik liep verscheidene breuken op en ook zijn slagader was geraakt. Hij werd in allerijl overgebracht naar het Damiaanziekenhuis in Oostende, waar hij met spoed geopereerd werd. Momenteel is zijn toestand stabiel, maar het is nog altijd niet zeker of zijn voet gered kan worden.
Het is niet de eerste tegenslag die het gezin kent. Drie jaar geleden, in de zomer van 2004, raakte Rik zwaar verbrand toen hij een brandende frietketel wou blussen en er een steekvlam ontstond.
Vrienden Patrick Cobbaert en Lieve Willaert willen een actie op het getouw zetten om Rik Deschoemaeker en zijn gezin financieel te steunen. Twintig jaar geleden werd de arm van Patrick Cobbaert afgerukt, eveneens door een pikdorser. "Ik weet hoe Rik zich nu voelt en ik zou hem graag helpen", zegt Patrick Cobbaert. "
Rik heeft het financieel niet altijd makkelijk, al zal hij dat niet snel toegeven. Maar de ziekenhuis- en revalidatiekosten zullen een hele hoop geld kosten. Ik zou graag een solidariteitsactie starten".
(KS)Bron: Het Laatste Nieuws
Iedereen die Rik wil helpen kan contact opnemen via gsm 0475/34.negen-zeven.43 of depoorter. bvba apenstaartje skynet.be.

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home