Photobucket

woensdag, augustus 08, 2007

Kaasboer of ruimdienst.

De zoon van een vriendin was vandaag bij ons, meewerken op de boerderij.
Je moet je er niet te veel bij voorstellen, het manneke is 6 jaar oud.
Hij was hier een hele dag om te helpen "boeren".

Gisteren had ik een mestkelder (of een beerput) die plots begon over te lopen doordat een drinkbakje van de dieren doorgelopen had.
Gevolg, op het erf een dikke drijfmestbrij.
Ik was op het idee gekomen om alles weg te spuiten naar de afvoerput, daar de darm ingestoken van de aalton (een kleintje van 2500 liter), en opzuigen maar. Uiteraard met de bedoeling dat er geen mest in het oppervlaktewater terechtkwam. En dan maar alles er naar toe spuiten en vegen en trekken.
Dat mannetje van 6 jaar was helemaal nat omdat hij soms de spuit niet te goed vasthad, maar dat was des te leuker.
Als het mestvat vol was voerde ik het weg naar de andere mestkelder, de darm uit het rioolputje genomen, en dan mee naar de andere plaats.
Ondertussen was de knaap op de traktor blijven zitten, en dat was ook leuk. Hij deed een beetje de dingen die hij mij had zien doen.
Stuur draaien, radio luider zetten, hier en daar aan een hendel trekken, leuk hé!
Plots trok hij aan de hydraulische hendel om het slot achteraan de beerton open te maken.
Kan je het raden? Boer Luc was juist bezig om de darm aan te koppelen.
Gelukkig kon ik nog bijtijds wegspringen, naar de traktor lopen en de hydralische hendel weer op de juiste plaats zetten.
Resultaat? Een paar honderd liter "mud" op de beton, weer werk om op te kuisen.

Eigenlijk ben ik dat niet gewoon, zo'n hyperactief jongetje dat overal wil aanzitten.
Ik ben hier meisjes (dochters) gewoon, en die doen dat allemaal niet.
Die spelen niet van broem broem, en overal aanzitten.
Neen, die spelken met de poppen, en met de lippenstift, en tegenwoordig al een beetje met de jongens, maar voor hen heb ik nog nooit een traktor of de werkplaats moeten op slot doen.

Niet dat het hen helemaal niet interesseert hoor, deze week heb ik Lies (16) geleerd met de traktor te rijden door te laten meststoffen strooien, en door haar een paar keer op de weg te laten rijden.
Kwestie van een beetje te oefenen tegen het auto-rij-examen hé.

Labels: ,

2 Comments:

At vrijdag, augustus 10, 2007, Anonymous Anoniem schreef...

Effe in mijn glazen bol kijken : je meisjes krijgen vriendjes, dat worden schoonzoons, dan komen er :jawel: allemaal kleine melkboertjes om met de tractor te spelen : man: je zal nog grijze haren krijgen...

 
At zaterdag, augustus 11, 2007, Blogger Luc Callemeyn schreef...

Zo is dat (of net niet?)
Wij hebben dochters, diegenen die zoons hebben, die hebben die "moeten kopen".
Wij zullen de schoonzoons er gratis bijkrijgen.
En de kinnekes ....?

 

Een reactie posten

<< Home