Photobucket

maandag, mei 23, 2011

Interview: Internet Communicatie en Sociale Media

Communiceren via internet


– Een interview met Luc Callemeyn

Freddy Robberecht, Communicatie

Twee derden van de melk van de 85 koeien van het Baliehof in Jabbeke wordt tot kaas en verse zuivel verwerkt. Van hun zuivelproducten verkopen Luc en Krista Callemeyn-Stroo 80% zelf in hun spiksplinternieuwe, ruime hoevewinkel, of op de markt van Brugge maar ook op beurzen zoals Agriflanders. Direct contact met de consument is voor Luc en Krista dus „part of the job‟. Omwille van het klantencontact en omdat hij gefascineerd is door informatica, verkent Luc al enkele jaren de mogelijkheden van het internet en de sociale media.

Blog, te log
Vijf jaar geleden begon Luc met een eigen blog onder de naam „Boerenblog‟. “Dat was een beetje de hype van ‟t moment. Ik zag enkele vrienden die er mee bezig waren en ik wou dat ook wel proberen.” In eerste instantie was het de bedoeling om zijn tweemaandelijks dagboek in Boer&Tuinder een ruimere verspreiding en een langere levensduur te geven. Verder schreef hij berichtjes over gebeurtenissen in de familie, op het bedrijf, in de sector … Na vijf jaar staan er ongeveer 1600 berichten – of zowat één per dag – op Boerenblog. Op het hoogtepunt had Luc tot 350 lezers per dag. Niet slecht, vond hij toen, al verkeerde hij in het ongewisse over de kwaliteit en de internationaliteit van zijn lezers. “Nu is mijn interesse voor het bloggen minder sterk. Ik zal nog wel eens een berichtje van VILT of van het Innovatiesteunpunt overnemen als ik het waardevol vind om het verder te verspreiden. De hype van de blogs is ook voorbij. Vroeger had je er veel, maar wie leest ze nu nog?” Ook het feit dat alles wat je ooit eens op een blog hebt geschreven, jaren na datum nog altijd kan worden aangeklikt en gelezen worden, heeft Luc tot voorzichtigheid aangemaand. “Ik houd de Boerenblog nog wel in leven, maar persoonlijke berichten schrijf ik nog zelden. Reacties van lezers laat ik toe, maar ik beslis eerst zelf of ze geplaatst worden en ik geef meestal geen reactie terug.” Voor Luc is het blogverhaal dus bijna passé. Met één uitzondering. “„Foodlog‟ in Nederland vind ik wel goed. Daar komen enorm veel en degelijke reacties, uit alle geledingen van de landbouw en van de voedingsindustrie.”

Facebook, betere koek
“Facebook is heel andere koek. Hier verzamel je een aantal vrienden rond je die onmiddellijk zien wat je schrijft. Op een blog moeten ze je komen bezoeken.” Luc beheert twee Facebookaccounts: „Luc Callemeyn‟ en „Baliehof Kaas-Zuivelboerderij te Jabbeke‟. “Op naam van Luc Callemeyn heb ik 150 vrienden, het Baliehof heeft er 350. De Facebook van ‟t Baliehof gaat vooral om het bedrijf, de andere gaat over persoonlijke vrienden. Bij ‟t Baliehof kan iedereen vriend zijn, dus ook klanten. Bij mij gaat het meer om persoonlijke relaties. Ik kijk regelmatig op Facebook, al reageer ik zelf niet zo veel. Maar ik vind het wel nuttig om op de hoogte te blijven.” De Facebook van ‟t Baliehof beschouwt Luc als een uitstalraam van het bedrijf. “Het is een manier om de degelijkheid en de complexiteit van je bedrijf te etaleren.” Luc gebruikt Facebook ook om aan zijn vrienden evenementen te signaleren waar het Baliehof met een verkoopsstand zal staan. Via „Google Agenda‟ brengt hij die informatie zowel op Boerenblog, de website als Facebook aan. Luc legt ook linken naar de websites van de initiatieven waar hun bedrijf aan deelneemt.

Website, alright
Uiteraard heeft het Baliehof een eigen website, deze is 9 jaar oud en werd onlangs helemaal herwerkt door de dochter des huizes. De site krijgt zo‟n 20 tot 30 bezoekers per dag. “Da‟s niet slecht, maar ik zou liever nog meer bezoekers aantrekken.” Luc legt veel linken van zijn eigen website naar die van anderen: beurzen, leveranciers … “Het is een kwestie van netwerken. In de sociale media gaat het om een optelsom. Je kan in onze branche moeilijk zeggen: “ik lanceer een actie en ik ga daarmee zoveel resultaat behalen”. Het is allemaal een optelsom van kleine beetjes. Zowel voor de consument die op zoek is naar informatie als voor bijvoorbeeld een journalist die een boer zoekt die aan Agriflanders deelneemt. Als die een artikel schrijft krijg je dan 20.000 of 50.000 lezers in de krant of het tijdschrift in plaats van 100 bezoekers op je website. Dat lokt veel meer reacties uit bij de klanten op de martk dan welke blog of Facebook ook. Met alle informatie vormen ze zich een beeld van het bedrijf dat alsmaar completer en degelijker wordt. En Internet en Facebook spelen daar een rolletje in.”

Twitter, te veel glitter
Dan is er nog de meest recente hype: Twitter. “Daar ben ik nog niet aan begonnen en ik heb er ook nog geen zin in. Ik zie er het nut niet van in voor ons bedrijf. Als je twittert moet je interactie verwachten en beantwoorden en daar moet je dan weer veel tijd in steken. Je moet constant beschikbaar zijn. Daarbij, wie interesseert zich aan mijn dagdagelijkse bezigheden?” Luc is wel behoorlijk actief geweest op het Nederlandse Veeteeltforum. Een tijdje zelfs als moderator. Maar omdat hij niet opgezet was met het eindeloze „geouwehoer‟ van de Hollanders en wat structuur wou helpen aanbrengen, werd hij „ontslagen‟. “Ik lees het nu nog wel. Er zit veel ballast op, maar ook interessante reacties en artikels uit binnen- en buitenland.”

Tot slot
Luc „out‟ zich als een zware gebruiker. ‟s Morgens kijkt hij zijn mails na, ‟s middags zit hij op Facebook of op een of ander forum, ‟s avonds volgt hij geen TV maar zit op Internet… “Ik ga ook regelmatig naar de positie kijken van wat ik zelf doe. De statistieken van mijn websites houd ik goed in de gaten. Als er iemand een link naar onze website gelegd heeft, zal ik het toch wel binnen de drie dagen weten, en er gepast op reageren.”

0 Comments:

Een reactie plaatsen

<< Home