Photobucket

donderdag, september 30, 2010

De waarde van het label "streekproduct".

Zeg nooit zomaar 'streekproduct':
De Vlaming is van mening dat we best wat trotser mogen zijn op onze streekproducten. Streekproducten mogen ook sterker gepromoot worden. Consumenten onthalen het communicatiemateriaal van VLAM positief en beoordelen de erkenningsvoorwaarden voor het label ‘Streekproduct.be®’ als ‘juist’. Dit blijkt uit een kwalitatief onderzoek uitgevoerd door Synovate in opdracht van VLAM.

Het eerste kwalitatief onderzoek werd uitgevoerd in 2002. Toen organiseerde het onderzoeksbureau Synovate, in opdracht van de Vlaamse Agro- en Visserijmarketing (VLAM), chatsessies met consumenten die streekproducten kopen. Acht jaar later werd dat onderzoek op dezelfde manier overgedaan. Op die manier wou VLAM een beter beeld krijgen van wat streekproducten en streekgerechten voor de Vlaming betekenen en hoe deze beleefd worden. Daarnaast werd ook gevraagd wat de consument vindt van het label ‘Streekproduct.be®’ en de communicatie van dit label.

De consument ziet de term ‘streekproducten’ zeer ruim: het zijn producten uit de streek. Daarbij denkt hij aan hoeveproducten (zoals hoeve-ijs), lokale specialiteiten (zoals gelegenheidskoekjes of -bieren) en grootschalige streekproducten (zowel in productie als distributie, zoals bijvoorbeeld Tiense suiker). Het belangrijkst vinden de consumenten dat het product in de streek zelf geproduceerd wordt, iets wat Streekproduct.be® garandeert.

De door VLAM gehanteerde voorwaarden voor de erkenning als ‘traditioneel’ streekproduct worden bevestigd en erkend door de consument. De VLAM-piramide kan dus behouden blijven met een zeer ruime basis streekproducten waarmee lokale overheden aan de slag kunnen. De topproducten, die beantwoorden aan de strenge VLAM- of EU-criteria, vragen nog meer ondersteuning van de Vlaamse overheid. Hier kan het Vlaams Steunpunt Streekproducten zijn rol blijven spelen.

Het Streekproduct.be®-label wordt positief onthaald en sluit goed aan bij het idee van ‘traditionele’ streekproducten. Het heeft een duidelijke meerwaarde door aan te geven over wat voor soort product het gaat; door erkenning te geven aan de producent; door een gemakkelijke herkenning te vormen voor de consument en een garantie van echtheid te geven.

Ook de website www.streekproduct.be wordt ervaren als: overzichtelijk, duidelijk en aantrekkelijk. De meerwaarde van de website ligt in zijn informatieve waarde en het motiveren van de consument om meer en vaker streekproducten te gebruiken. De advertentie en de brochure tot slot worden gelinkt aan genieten (het Bourgondische), lekkere, natuurlijke producten en de traditie van de streekgebonden producten.

VLAM en het Steunpunt Streekproducten leren uit het onderzoek dat bij consumenten een grote belangstelling is voor traditionele teelten zoals aardbeien uit het Pajottenland of Melsele, Limburgse grotchampignons, Mechelse bloemkolen en asperges of Brabants grondwitloof. Die producten zullen daarom duidelijker aan bod komen in hun campagnes. Een ander conclusie luidt dat VLAM reeds over de goede ‘tools’ beschikt om streekproducten te promoten, maar deze nog meer onder de aandacht moet brengen.

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home