Photobucket

woensdag, februari 20, 2008

Prachtig voorjaarsweer vandaag

Een boer leeft nog het meest van al met de seizoenen.
Zo was het vandaag prachtig weer (eigenlijk al enkele dagen), de mestkelder stond vol, we mochten al uitrijden van verleden week zaterdag, dus werd de loonwerker besteld om het grasland te komen bemesten.
Mijn loonwerker komt met een traktor van 155 pK, daarachter een Dezwaef mestton van 16.000 liter, en aan die mestton een injecteur van 6 meter.
Op die manier word de mest zo dicht mogelijk tegen het groeiende gras op de grond gelegd, eigenlijk wordt er eerst een sleufje getrokken van ongeveer 2 cm diep, en daarin wordt de mest afgelegd. De benutting door het gras is ideaal, zo dicht bij de wortels, de geurhinder is minimaal.
De capaciteit is ongeveer 30.000 liter per uur.
Voordat we beginnen uit te voeren wordt de mest gemixt (jaja, echt!), bij mij is dit met een Eisele Brouwers stuwmixer, speciaal voor kanaalsysteem (136 meter lang)

In de Gemeneweide (dit is de driehoek aan de splitsing van de autostrades te Jabbeke, gaande naar Oostende en naar Veurne, ja, daar aan de Rijkswachtpost) waren er deze winter delfwerken uitgevoerd in de grachten, en de kraanman had er niet beter op gevonden om dat op mijn gras te gooien. Dat lag daar in een lange rij op ongeveer 5 meter van de gracht.
Ik heb mijn dubbele banden gemonteerd aan de traktor, mijn bak van de verreiker eraan gehangen, en zo heb ik dit naar de laagte geduwd. Dit liep niet allemaal van een leien dakje, ik moest één en ander forceren, ook over de losse delfspecie rijden, en zo kwamnen mijn wielen helemaal vol te zitten met deze glibberige specie.
Na het werk moesten de wielen gekuist worden, en één van de eenvoudigste manieren is om dat "los" te rijden op hoge snelheid in de weide.
U had het moeten zien, traktor gelanceerd, schakelen tot hoogste versnelling, en dan al hobbelend over het gras (beetje vliegend eigenlijk, bij momenten denk ik dat de voorwielen soms wel 5 meter ver van de grond waren, hij was een beetje te licht op de neus, en in de bak zat nog een 1000 kg aarde, en de bak weegt ook 1000 kg).
Verstand op nul dus, en rijen maar.
Ik kreeg het er niet allemaal uit, de bak aan de straat afgezet, en nogmaals de weide op.
Dan nog eens langs een verlaten weg eens goed gelanceerd, uiteindelijk kon ik wel zo de baan op.
Met de verreiker de bak weer gaan ophalen, de vastzittende aarde uitkiepen.
Traktor en dubbele banden afspuiten, alles weer netjes

3 Comments:

At woensdag, februari 20, 2008, Anonymous Anoniem schreef...

't Gaat in ieder geval een stuk sneller zo dan de banden met een handborsteltje afkuisen. :-)
Ik had je wel eens willen zien vliegen over die weide!

 
At woensdag, februari 20, 2008, Anonymous Anoniem schreef...

We hadden er ook wel graag een filmpje van gezien natuurlijk...

 
At woensdag, februari 20, 2008, Blogger Luc Callemeyn schreef...

@Menck en Bea,

ik begrijp jullie nieuwsgierigheid, maar het is niet zo handig om te filmen en tegelijk aan 32 per uur te proberen 1) in de zetel te blijven zitten en 2)niet te dicht tegen de beek aan te komen.
Bepaalde bestuurders zullen het allicht wel gezien hebben op de autosnelweg, of toch zeker in de rijkswacht controlepost.

Ik heb hen niet naar hun mening gevraagd, maar mijn banden waren toch redelijk proper.

 

Een reactie posten

<< Home