Photobucket

vrijdag, januari 18, 2008

Bruce Springsteen koopt Limburgs paard

Bruce Springsteen heeft een Limburgs paard gekocht voor zijn 16-jarige dochter Jessica.
De ruin Vornado van den Hoendrik is een rechtstreekse afstammeling van het legendarische springpaard Darco, werd opgeleid in Eksel en Rapertingen en kwam via een omweg langs Nieuw- Zeeland in de stallen van de Amerikaanse artiest terecht.
Officieel heet het paard Vornado van den Hoendrik.
De ruin werd gefokt door Roger Custers uit Eksel en op driejarige leeftijd gekocht door Luk Knaepen uit Rapertingen-Hasselt. “Lang heb ik niet getwijfeld om het te kopen”, zegt Knaepen. “Vornado had heel goede papieren: Darco was zijn vader en hij had een heel goede moederlijn. Dat is nog geen garantie dat de afstammelingen ook toppaarden zijn, maar toen ik Vornado voor het eerst zag, wist ik ‘die wil ik wel in mijn stal’.”Knaepen heeft het paard vier jaar lang opgeleid en het was zijn dochter Shana die met Vornado op jumpings de aandacht trok van paardenhandelaren Rik Martens en Chris Brems. Dat duo verkocht het paard aan een groep Nieuw- Zeelandse geldschieters rond olympisch ruiter Daniel Meech.Eind 2007 verhuisde het dier uiteindelijk naar de stallen van Bruce Springsteen.
“Het doet me weinig dat het paard nu eigendom is van Bruce Springsteen”, zegt Knaepen. “In de periode dat ik het verkocht heb, had ik ongeveer twintig paarden. Als handelaar heb je niet zo’n band met de dieren als andere paardenliefhebbers. Vornado was een heel goed paard, maar het bleef een handelsproduct.”Ook inkoper-verkoper Rik Martens van Tip-Top Horses is niet echt onder de indruk. “Het is altijd leuk als een bekende naam gelinkt wordt aan een van de paarden die je verhandelt, maar uitzonderlijk is het niet. Tegenwoordig zijn veel rijke mensen bezig met paarden zoals de New Yorkse burgemeester Bloomberg of tennisster Martina Hingis. Ik weet niet hoeveel Springsteen uiteindelijk betaald heeft, maar ik gok op een bedrag tussen 500.000 en 1 miljoen euro.”Zou best kunnen, want eerst hadden Bruce Springsteen en zijn vrouw Patti Scialfa een deal met de Amerikaanse topruiter Todd Minikus voor het paard Pavarotti. Kostprijs: 580.000 euro. Omdat dat paard over water weigerde te springen, zag Springsteen van de koop af. Minikus daagde de zanger voor de rechtbank en kreeg een schadevergoeding van 130.000 euro.

Bron GvA

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home