Photobucket

woensdag, oktober 10, 2007

Ik hou van een vaste relatie

Vele weken geleden kreeg ik bezoek van wat we in ons vak een "rondloper" of een "voyageur" noemen.
Hij werkte vroeger bij een andere firma, en kwam nog eens zijn oude contacten opzoeken.
Nu was hij vertegenwoordiger voor een firma in natte en droge bijproducten, en hij kwam vragen of ik geen bietenpulp kon gebruiken, hij kon mij een interessant contract aanbieden.
Ik heb toen resoluut van nee gezegd, ik heb een vaste leverancier, namelijk strohandel en fouragehandel R uit Westkerke, ik ben daar al jaren goed geriefd, dit zou dit jaar waarschijnlijk niet anders zijn.
Wat later kwamen de eerste berichten van een zekere schaarste op de markt, ik was toen al aan het informeren bij R maar vreemd genoeg kon hij geen enkele bevestiging krijgen, later bleek dat ik maar de helft kreeg (100 ton) van wat ik vroeg. (Had ik dus het dubbele moeten vragen?)
Toch vertrouwend op deze vaste handelaar deed ik er toch mee verder, tot ik verleden week eens de man van leverancier Vandemoortele uit Kortemark aan de lijn kreeg, op mijn stoute schoenen vroeg ik of er nog pulp beschikbaar was, en meteen kon ik er 125 ton bestellen. De prijs lag zelfs 3 € per ton lager, dus dat betekende meteen een snee in de portemonnee van 300 €. Een mens kan dat niet alle dagen verdienen, ik toch niet.
Wie schetst er dan mijn verbazing als Vandemoortele en R op dezelfde dag de pulp komen brengen, uit dezelfde fabriek uit Frankrijk, zelfs met de zelfde transporteur uit Zonnebeke.
Gisteren belde R mij op, om te vragen of ik nog een vracht extra kon gebruiken.
Ik zeg ja, maar alleen als er een prijsaanpassing kon gebeuren voor de rest, en ik leg hem uit dat ik hem niet wens te sponsoren om wat telefoontjes te doen.
Het gesprek was gauw afgelopen, hij wil zijn prijs niet aanpassen, maar het laatste woord is er nog niet van gezegd.

De titel had eigenlijk evengoed kunnen zijn "In de zak gezet door ..."

2 Comments:

At donderdag, oktober 11, 2007, Anonymous Anoniem schreef...

Beste Luc,
In uw boerenblog lees ik dat je veel voordeliger pulp hebt kunnen aankopen
bij V.
Bij de levering van de pulp zou ik U toch aanrader iedere lading extra te
laten wegen, ook al heb je het die dag heel druk, je kunt er misschien veel
geld mee verdienen, want mijn ervaringen met V. zijn
allesbehalve.........
Wees op je hoede!
Nog dit....... vraag eerst de
gewichtsbonnetjes voor je vraagt te gaan wegen, anders kun je niets
vergelijken!!
Laat het resultaat eens weten via Boerenblog!
Groetjes,
Een boerin

 
At donderdag, oktober 11, 2007, Anonymous Anoniem schreef...

Beste luc,
Ik moet nog iets toevoegen aan mijn vorige bericht.
Je moet ook eens de droge stof meten van de 2 verschilllende leveraars, daar
zul je ook veel bij leren denk ik.
Groetjes,
Een boerin

 

Een reactie posten

<< Home