Photobucket

donderdag, september 06, 2007

Ik heb me laten verleiden .....

U weet het of u weet het niet, ik ben wat sociaal geëngageerd.
Zo ben ik gewestbestuurslid van de plaatselijke VRV afdeling, de Vlaamse Rundveeteelt Vereniging. Voor wie met rundveehouderij bezig is klinkt deze naam als een klok, voor wie daar volledig buiten staat zal dit ook klinken als een klok .... in Rome ofzo.
Waarom ben ik daar gewestbestuurder (en ondervoorzitter)? Het is me ooit eens voorgesteld geweest door een ander bestuurslid, die vond dat ik op bepaalde zaken een eigen en klare kijk had, en dat het uiten van die visie pastte bij het profiel van een bestuurslid.Maaar, voor ik kon toetreden was er ook nog democratische verkiezing, maar aangezien er niet meer kandidaten waren dan uittredende bestuursleden, was dit geen groot obstakel.
Eens dat je in zo'n bestuur zit, dan pas moet je je waarmaken, en wanneer je je daar in thuisvoelt ga je meer actief meewerken aan de georganiseerde activiteiten. Het is dan fijn als je regelmatig eens een steuntje in de rug krijgt van de leden die vonden dat je daar toch iets goeds hebt gedaan.
Soms worden eens activiteiten georganiseerd die jezelf niet meteen liggen.
Zo werken enkele van onze fanatieke bestuursleden actief mee aan het organiseren van de Provinciale Veeprijskamp ter gelegenheid van de Agro Markt te Gistel (West Vlaanderen).
Ik ben niet zo'n fanatieke prijskampganger, en ik heb nog nooit actief meegewerkt met eigen dieren aan een Prijskamp.
Maar, als je vrienden-bestuurleden daar zo actief mee bezig zijn kan je eigenlijk niet aan de verleiding weerstaan om toch eens mee te doen. Ik toch niet.
Zo komt het dat ik ook 5 koeien heb ingeschreven. (Uloga, Wisky, Wendy, Wosita en Zabrina)
Laat ik wel duidelijk zijn, ik heb niet de ambitie om daar kampioen te spelen. Toch heb ik net als zovele veehouders enkele dieren in de stal die gerust mogen gezien worden, meer zelfs, die misschien wel een bescheiden plaatsje kunnen veroveren.
Maar, er is daar heel wat werk aan.
Vorige zondag ben ik er aan begonnen.
Samen met onze jongste Sofie (12) hebben we de dieren uit de stal gehaald, eerst de klauwen verzorgd (bijgesneden), daarna volledig geschoren, goed ingezeept, daarna naar buiten gebracht en met de hogedrukreiniger afgespuit.
Het is heel belangrijk op de prijskamp dat de dieren mooi in de pas lopen na de begeleider, om dat te trainen heb ik ze vastgebonden aan de verreiker, en voorzichtig (volgens de pas van de dieren) achteruit gereden. Zo komen ze gewoon aan het langzaam meelopen met de begeleider. Daarna hebben we nog enkele rondjes gelopen op het erf, en dan weer bij de andere dieren gelaten.
U zal wel kunnen geloven dat we daar per dier een uur mee bezig geweest zijn. Vijf uur dus.(maar, zoals een gezegde verhaalt: werkjes waar niks meee te verdienen is moet je op zondag doen)
Morgen vrijdagnamiddag zal collega bestuurslid VRV Stefaan nog wat komen helpen om ze te leren rondlopen, ook als Sofie thuiskomt van school zal ze nog eens met haar koe Zabrina mogen lopen (ja, echt hoor, Sofie van 12 jaar met een beest van 600 kilo aan de touw).
Zaterdagmorgen om 10.00 moeten we daar zijn op het terrein van de Prijskamp op de Agro Markt, de eigenlijke show begint om 12.30 en duurt tot 16.30.
Dan zullen we weten of al onze inspanningen wel iets waard geweest zijn.

Suggestie aan mijn vrienden die deze Blog en dit bericht lezen: waarom zou je ook eens niet afkomen naar Gistel nu zaterdag, en de mooiste koeien van de provincie bewonderen?Adres: Rochesterlaan te Gistel (nuttig voor de GPS natuurlijk).
En alstublieft, medebloggers of lezers, maak je eens bekend.

Labels: ,

2 Comments:

At donderdag, september 06, 2007, Anonymous Anoniem schreef...

Ik zou wel gesupporterd hebben, ware het niet dat onze plaatselijke afdeling LG een volleybalmatch speelt tegen een bevriende afdeling. Zelfs de vrouwen van beide afdelingen stellen elk een ploeg samen. Mijn aanmoediging wordt dus daar verwacht. In elk geval succes gewenst. We verwachten minstens een handjevol foto's op de blog, zodat we toch ook wat kunnen meegenieten!

 
At vrijdag, september 07, 2007, Anonymous Anoniem schreef...

tja, das een beetje ver om vanuit de kempen heen te gaan, spijtig, en veel succes ermee.
wij hadden deze zomer op de plaatselijke prijskamp de reserve kampioen "schoonsten uier" ook geheel onverwacht, want de koe zelf stond 5 dagen later al droog

 

Een reactie posten

<< Home