Photobucket

vrijdag, augustus 31, 2007

Berichtje over een reisverslag in de mailbox.

Een tijdje geleden kreeg ik een berichtje in de mailbox van iemand waarmee ik al enkele keren contact had en die in onze voetsporen onze reis naar Canada van in 2004 heeft overgedaan en zijn reis ervaringen hier in het kort met ons wil delen.

Mezelf even voorstellen :
ik ben geen landbouwer maar kom veel in contact met de sector.

Onze reis was totaal anders dan jullie reis.
Vooreerst bezochten we onze familie die daar verblijft sedert
eind de jaren 50.

We hebben ook twee melkboeren bezocht op het onverwachts en we werden zéér goed ontvangen.
De eerste was A. uit Ieper , sedert 1980 in Canada en nu gedeeltelijk op pensioen.
De tweede was ergens in Quebec , iemand van Franse origine.

De twee bedrijven waren nogal identiek : 50 melkkoeien (bindstal) met een jaargemiddelde van 9 à 10000 liter , 100 ha grond voeding koeien
gras-hooi-mais en luzerne. We hebben tijdens deze bezoeken toch veel opgestoken.

Iets gans anders dan jullie reis.
Vandaag heb ik jou reisverslag nog eens overlopen en zie nu ook dat er
in Canada maar een 50 tal bedrijven zijn van méér dan 200 koeien.
Er waren ook reisgezellen bij jullie reisgezelschap die graag ook eens "kleinere boeren " hadden bezocht. Welnu ik heb dit gedaan.
Wat me vooral getroffen heeft zijn de hoge torensilo's die zo mooi boven het landschap uitsteken, ook veelal met de naam van de bedrijfsleider erop.
Dat wijst erop dat die mensen fier zijn met hun bedrijf.
Eén boer die ik ook bezocht heb zei het trouwens; “Ik ben fier op mijn beroep !”

Ik denk ook dat de boeren ginder ook minder hard (moeten ?) werken dan hier. De combinatie van hogere melkprijzen ( 0.45 € ? ) , véél lagere grondprijzen , hogere productiegetallen door: intensere selectie , andere huisvesting , het gebruik van groeihormonen....... maakt dit misschien mogelijk.
Anderzijds ben ik wel geschrokken over de (ook daar) strenge milieunormen , de dure melkquota's en het verplichte maatregelen tegen de gronderosie.

Wat me ook is opgevallen is dat de USA zijn grenzen met gans Canada (groter dan gans Europa ) heeft gesloten voor één BSE koe.
Daarbij moet je nog weten dat de runderregistratie in Canada zeer miniem en onbetrouwbaar is. Het kon evengoed een koe van USA origine geweest zijn ! ( zeggen de Canadezen! )
Dat heeft een enorme weerslag gehad op de ganse landbouweconomie in Canada. Hoe sanitaire maatregelen onder valse voorwendsels misbruikt worden voor economische doeleinden.... over de ganse wereld.

Wat betreft mijn verre familie daar , wens ik er nog op te wijzen dat zij eerst een toekomst zagen in Congo en daar moesten
vertrekken wegens politieke moeilijkheden in de jaren 50.
Nogal wat Vlaamse immigranten hebben dezelfde weg naar Canada afgelegd. Zoals vele landbouwerskinderen die hier geen toekomst hadden en die dààr hoopten te boeren.
Het is door omstandigheden wel allemaal anders uitgedraaid dan wat ze hoopvol hadden verwacht. Zwarte sneeuw gezien, hard moeten werken als arbeider , maar toch is alles goed gekomen.
Hun Vlaamse roots hebben gemaakt dat hun kinderen het nu "goed stellen


Een dierenarts met brede kijk op de wereld.


Aan de "dierenarts", bedankt voor je reisverslagje.
Vergeet niet dat u nog steeds ons eigen reisverslag Amerika-Canada kan lezen, het staat trouwens ook nog eens bij de linkjes.

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home