Photobucket

maandag, januari 22, 2007

Innoveren, waar haalt Abraham de mosterd?

Misschien bij het Innovatiesteunpunt?

Waar vind je in godsnaam al die goede ideeën?
Sommige ondernemers krijgen goede zakenideeën bij de vleet, andere geraken nooit boven het bestaande uit.
Hoe komt het toch dat er zo'n verschil is tussen mensen en valt er iets aan te doen?
Creativiteit is iets dat bij sommige mensen aangeboren is, maar je kan het ook leren als je maar echt wilt.
Laten we wel wezen: als ondernemer in land- en tuinbouw wordt het steeds belangrijker om met nieuwe dingen voor de pinnen te komen. Zeker wie kort bij de consument staat, dient ervoor te zorgen om boven de grijze middelmaat uit te komen. Wie jaren na mekaar hetzelfde product of productengamma blijft aanbieden, loopt het risico dat omzet en verkoop achteruit gaan boeren. De consument houdt immers van nieuwigheden, naast wat hij al kent. Kortom, je moet voortdurend creatief zijn en dat is niet zo evident.

Hoe begin je er dan aan?
De eerste stap bestaat erin om uit te zoeken wat er allemaal aan de gang is in je omgeving. Het is erg belangrijk dat je met een open geest de wereld bekijkt en dat je volgt welke trends zich manifesteren. Dit betekent dat je tussen je drukke bezigheden de tijd neemt om ook eens TV te kijken, kranten te lezen en tijdschriften te doorsnuffelen.
Een goede raad: wil je nieuwe indrukken opdoen, verlaat dan (even) de klassieke vaktijdschriften en waag je eens aan de meer populaire magazines, de weekendedities van de krant (probeer ook eens een andere krant dan die je al jaren leest), lifestyle magazines (bijvoorbeeld Nest), toeristische bladen en dergelijke.
Op TV zijn uiteraard die programma's troef die handelen over jouw activiteit: kookprogramma's voor wie aan thuisverwerking doet, reisprogramma's voor wie zich met toerisme en recreatie bezig houdt.
Ook beurzen rond lifestyle kunnen een inspiratiebron zijn. Op reis kan je ook vaak goeie ideeën opdoen. Zo deed een fruitteler voor het ontwikkelen van Fruitsnacks zijn inspiratie op in Denemarken. Verder is ook het internet een onuitputtelijke inspiratiebron. Google gidst je met gemak doorheen de vele duizenden websites vinden die inspirerend kunnen zijn voor jouw bedrijf.

Het Innovatiesteunpunt biedt ook heel wat informatie- en vormingskansen. Er zijn de vormingssessies rond trends in de voeding, trends in de sierteelt.
Er is het leertraject AgroCoach, de studietrips in het buitenland, de themadagen rond productontwikkeling. We plannen om dit aanbod verder uit te breiden met creatieve themadagen waarop je technieken leert toepassen, waarmee je nadien zelf aan de slag kan op je eigen bedrijf.

Er is werk aan de winkel. Ideeën komen soms uit de lucht gevallen maar over het algemeen lukt dat niet zo best.
De slogan van Thomas Edison indachtig dat zijn vele uitvindingen het resultaat waren van 10% inspiratie en van 90% transpiratie, moeten we ons realiseren dat goede ideeën het resultaat zijn van een constante aandacht voor wat er rondom ons in de wereld gebeurt en dat vraagt lef, tijd en doorzettingsvermogen.
Wil je meer weten over mogelijke vormingssessies over creativiteit, geef dan je naam op.
We houden je op de hoogte van de geplande initiatieven.

INFORMATIE - Bart Vleeschouwers, 016 28 61 21

2 Comments:

At dinsdag, januari 23, 2007, Anonymous Klaas schreef...

Dat vind ik zo mooi en aantrekkelijk in de landbouw: dat je er heel innovatief in kan zijn en veel landbouwers doen dat ook

 
At donderdag, januari 25, 2007, Blogger Luc Callemeyn schreef...

Gelijk heb je, maar ik vind het jammer dat niet alle innovaties worden bedacht met "loon naar werken".

 

Een reactie plaatsen

<< Home