Photobucket

maandag, januari 22, 2007

Een blik in de voerkeuken van Boer Luc

Soms vragen collega boeren mij of ik een mengvoerwagen heb.
Als ik neen antwoord, dan vragen ze zich af hoe ik het dan wel doe.
Wel, zo:
Ik meng alles in de sleufsilo met de verreiker .
Pulp zit bovenop de maïs. Ik haal met de grote bak van 2,20 m een hap maïs uit van ong 40 cm diep, en gooi dat op een hoop tegen de muur van 2,70 m ongeveer 20 meter voor de silo.
Daarna neem ik een oud grijpbakje met tanden van 1,50 m en trek het gras uit de voordroogsilo. Dat gooi ik ook op de hoop maïs
Ook met het kleine bakje haal ik wat gehakseld stro (300 gr/koe) uit de loods, weer op de hoop.
Ik neem weer mijn grote bak en rij naar de KV silo's en gooi met de kruiwagen soja/koolzaadschilfer + Nutex + tarwe in de grote bak, passeer nog even aan de pallet mineralen (150 gr/koe) en gooi dat ook op de hoop.
Alles ligt daar op een soort van kegel.
Ik schakel het oliedebiet van de verreiker in een hogere versnelling en begin de mengeling op te scheppen, en gooi dat telkens weer op die kegel van voeder en zorg dat ik elke keer een beetje vooruit kom.
Na 30-40-50 keer scheppen en opgooien ben ik weer aan mijn harde wand van mijn silo aangekomen, ik schakel het oliedebiet weer in mindere versnelling en schep de bak vol en schud die af zodat ik niet mors onderweg.
Er staat een RDS weeginstallatie op, ik heb dan bij een zeer volle bak 2100 kg mee, bij een minder volle 1600 kg. Dit rij ik zonder veel morsen over ong 80 m naar de voergang (U-vormig 4,80 m breed en 18 m lang) , en leg dat daar voorin. Ik haal de rest van het voeder en na 4-5-6 keer is alles op een hoop in de voergang. Met een combinatie van vooruit duwen en links en rechts ligt alle voeder netjes langs het voerhek.
De volledige bewerking kost me 35 minuten aan tijd voor ong 6500 kg voor 80 koeien.
Vier keer van de verreiker geweest (2 x veranderen van bak, 1 x grondstoffen ingooien, 1 x mineralen), altijd voor me werken, zittend op een luchtgeveerde stoel, slechts één machine aan het werk met nog overschot aan capaciteit en het enige wat kan verslijten is het mes onderaan de bak (staat nu al 4 jaar eentje op van 30 mm Hardox en 30 cm breed).
Een rubberband of tegel of steen bij het mengen? Stop ik niet eens voor als het regent, geen gevaar.
Dat doe ik (meestal) 's morgens, voor 's avonds is het een kwestie van eerst naar achteren te rijden in de voergang, de bak over het voeder, alles achteruit slepen tot in begin van de voergang, en dan weer links-rechts-vooruit. 5 minuutjes werk aan.
Mijn voer is héél goed gemengd (gehakseld gras), grondstoffen en mineralen héél goed verdeeld. En zeker nooit versmoesd.
Mijn silo is 3 meter hoog en 11,5 meter breed en alles is opgeruimd, je zal er geen kruiwagen losse maïs of pulp vinden.
Beter en gemakkelijker en sneller en veiliger kan niet. En vooral niet goedkoper!

Ik plaatste deze tekst ook op het VeeteeltForum waar men graag over veehouderijdinges discussieert.

5 Comments:

At maandag, januari 22, 2007, Anonymous Anoniem schreef...

mooi gemengd rantsoen waarschijnlijk met niet veel machinekost voor het mengen, meer moet dat niet zijn!
groet

 
At maandag, januari 22, 2007, Blogger Luc Callemeyn schreef...

Helemaal mijn idee Klaas.

 
At dinsdag, januari 23, 2007, Anonymous Anoniem schreef...

wij hebben op de dag van de ambachten een bezoek gebracht aan uw boerderij en hebben het rantsoen in de kribbe zien liggen en moet zeggen dat het een zeer goed en luchtig gemengd rantsoen is

 
At donderdag, januari 25, 2007, Blogger Luc Callemeyn schreef...

@Jolly Jumper,
Ik zie het je graag schrijven dat het een zeer goed mengsel was, alleen hoop ik dat je er niet van geproefd hebt omd at te weten te komen.
Bedankt voor de bevestiging alvast.

 
At woensdag, januari 31, 2007, Anonymous Anoniem schreef...

van het rantsoen hebben wij niet geproefd maar op agriflanders hebben we wel van jullie ijscreem gelikt en het mag gezegd zijn het was veel lekkerder dan het ruwoederrantsoen van de koeien

 

Een reactie posten

<< Home