Photobucket

dinsdag, oktober 03, 2006

Perspulp op de maïs

De maïs is effen gewerkt en vandaag kwamen ze dus met die perspulp.
Ik had ze besteld via een tussenpersoon, zodoende waren we niet op de hoogte van de excacte leveringstijd.
Om 8.30 stond er een oplegger op de slag dicht bij ons huis, en nog twee op de grote baan. Omdat de inrit van onze hoeve een beetje gedekoreerd is met overhangende takken, en omdat de vrachtwagenchauffeur bang was van zijn zwaailichten en zijn verstralers moest hij dus 150 meter weer achteruit.
En via een omweg naar de achterkant van de boerderij waar hij dus wel op kon. Terwijl de derde kamion juist aan het lossen was belde mijn handelaar dat men waarschijnlijk de eerste drie opleggers zou kunnen laden om 10.30. Hij was dus niet echt op de hoogte.
De andere opleggers zijn na de middag bijna allemaal na elkaar gekomen.
Nog twee heb ik terug achteruit moeten sturen.
Nu ligt heel die berg pulp op de maïs, dat was dus bijna 120 keer met meer dan 2000 kg in de bak van de verreiker op de hoop maïs rijden, 2,70 meter hoog.
Om de vijf meter mocht ik 30.000 kg openspreiden, dit is heel goed gelukt.
Alles lag dan al plat, toch was het nog niet voldoende aangedrukt.
Het was dan een beetje gokwerk, zou ik nog proberen vast te rijden? Met de verreiker lukt dat zeker niet, die was veel te zwaar. Met de kleine trekker van 65 pK? Dat lukte ook niet, geen grip genoeg.
Dan maar de dubbele wielen gemonteerd. En dat lukte wel.
Wat een machtig gevoel om zo een beetje steil omhoog te rijden met zo'n ouwe trekker. Langs de kanten rijden was wel een beetje eng, ik heb me niet te ver geriskeerd.
Voor morgen heb ik nog twee opleggers frites besteld, die wil ik gebruiken als toplaag om de pulp goed af te dekken.
Die kan ik er natuurlijk niet meer oprijden, dus moet ik ze eropleggen vanaf de zijkant, en morgen na de middag komt Danny met de kraan om ze wat effen te duwen.
En dan kan de plastiek erop, en de banden.
'k Zal blij zijn als dit ook achter de rug is.
Wat heb ik toch al plezier gehad van die nieuwe betonkoer, zoveel plaats, en zo gemakkelijk om op te ruimen.

2 Comments:

At woensdag, oktober 04, 2006, Anonymous Anoniem schreef...

Druk-druk-druk bij jullie!

Groetjes

 
At zaterdag, oktober 07, 2006, Blogger Luc Callemeyn schreef...

Dag Emiel,
Ja zeker, maar nu zijn we er een beetje door denk ik.
En ondertussen ligt een voorraad eten klaar voor de koeien voor heel de winter.

 

Een reactie posten

<< Home