Photobucket

maandag, januari 30, 2006

Kijk naar de vogels in de lucht : ze zaaien niet en ze maaien niet ...

"...en toch hebben ze geen honger. Het is de Hemelse Vader die ze voedt. "
Dit is een uitspraak van een dertigjarige, ruim 2000 jaar geleden.
Ik moet u waarschijnlijk niet uitleggen wie.
Ik doe dat ook alle dagen. Kijken naar de vogels.
Rond mijn maïssilo ben ik nu momenteel zo'n 100 meeuwen en kauwen aan het kweken die blijkbaar ontdekt hebben dat de maïskorrels die zich in dat voeder bevinden best wel lekker zijn. Dus komen ze nu elke dag het voeder lospikken om de graantjes eruit te halen, het losse materiaal laten ze wel liggen. Nu, voor die paar kilo's graan zou ik daar niet om geven, alhoewel, dit was niet mijn initiele bedoeling toen ik dit kostbare gewas oogstte. En dat zij dat lospikken is ook nog zo erg niet, ik schep dat wel weer op (maar dan zonder die energierijke korreltjes).
Meer problemen heb ik wanneer die welgevoede maar niet wel-opgegevoede vogels opvliegen en met een achteloze kwak een witte smurrie achterlaten. Moest dat nu nog alleen maar zijn op de omgeving en op de rubber banden die de plastiek vasthouden, totdaarnogaantoe. Maar ze generen zich niet om hun nutriëntenrijke mest (van die goeie korreltjes, jawel) te laten vallen op de maïs en het gras dat ik nog aan mijn dieren moet voederen.
En daar heb ik een probleem mee. Niet alleen met de smaak-vervuiling, maar ook met de mogelijkheid dat die mest ziektekiemen bevat zoals Botulisme, die mijn dieren ernstig ziek kunnen maken.
Ik zal eens mijn licht moeten opsteken hoe ik hen die slechte gewoonte kan afleren.
Misschien hebt u wel een suggestie (te beginnen met de diervriendelijkste).

3 Comments:

At dinsdag, januari 31, 2006, Anonymous Anoniem schreef...

Een pampertje misschien? (grinnik) Ik zou het eigenlijk ook niet weten. Je kunt ze moeilijk zindelijk maken en op een potje of in een kattenbak laten gaan.
Nog bedankt voor de link.

 
At woensdag, februari 01, 2006, Blogger Luc Callemeyn schreef...

OM ze zindelijk tez maken, kandidaten gezocht.
Of gewoon om ze te verjage
(Lol)
Neen, een serieuze oplossing ware welkom.

 
At zaterdag, februari 04, 2006, Anonymous Anoniem schreef...

Ik heb hetzelfde probleem opgelost met een vogelnet. Dat weegt niet veel en kun je dus makkelijk iedere keer over de maïs trekken en terug optrekken.

 

Een reactie posten

<< Home