Photobucket

vrijdag, januari 22, 2010

Nieuw Dagboek: de draak met de 7 koppen!

Voor Boer & Tuinder mocht ik weer eens een nieuw dagboekje produceren.

De titel is geworden: Het Veeportaal, of de draak met 7 koppen

U kan het hier lezen:

Of hier:

Het Veeportaal of “De draak met zeven koppen”.


U kent allicht het sprookje van de draak die een grot moet bewaken met daarin een grote schat. Wie durft te naderen maakt kennis met deze vuurspuwer. In een aangedikte versie is er een draak met zeven koppen, en je moet elke kop afhakken om aan de schat te raken. Een onmogelijke opdracht dus.

Jaren geleden werden alle problemen rond het synchroniseren van diergegevens toegeschreven aan de tekortkomingen van het Sanitel systeem. Maar er leefde hoop want het Veeportaal zou ons veel gelukkiger maken. Het is voor mij een grote ontgoocheling geworden. De start van het Veeportaal is bijna 2 jaar uitgesteld omdat andere partijen steeds maar nieuwe uitbreidingen vroegen. De firma die dit ontworpen heeft was wel de goedkoopste maar kende weinig van landbouw toepassingen. Bij de opstart van het systeem lagen alle aanmeldingen een hele week plat, ik was bij de eersten die het paswoord verkregen maar sommige boeren hebben maanden moeten wachten. Ondertussen konden ze terecht op het telefonisch meldingssysteem dat ook aangepast was en dat nu gemiddeld dubbel zo lang duurde als voorheen. Ik ben er met grote verwachtingen aan begonnen, ik ben niet gespeend van opzoekingslust en ken wat van computers en hun verborgen nukken. Maar hier spande het Veeportaal toch wel de kroon. Na een tijdje kon ik al een geboorte aangeven zonder foutmelding, maar een vertrek invoeren was een ander probleem. Ik heb er mijn tanden op stukgebeten hoe je een favoriete koper kon inbrengen, maar ik kon het niet gewoon worden dat alle invulvelden kriskras door elkaar stonden, onder goedverborgen knopjes die soms zelfs niet overeenkwamen met de handleiding. Het lijkt wel voor “De slimste mens” gemaakt. Op de helpdesk zijn ze heel vriendelijk maar ze blijven dweilen met een kraan halfopen want bijvoorbeeld voor de handleiding of de veelgestelde vragen moet je terug naar de website van DGZ. Waarom staan die oplossingen niet gewoon onder een “Help” tekentje op de pagina die je moet invullen? Toen ik eens een klein uurtje met de helpdesk in gesprek was vertelde de jongedame mij dat zij ook lange tijd op dat misleidende onderwerp had zitten vloeken. Ik dacht: “Ik ook, maar jij mag vloeken in je betaalde uren …”. Kunnen zij nu echt geen nieuw systeem anno 2009 maken waarbij ze uitgaan van de gedachte dat alles gewoon zonder handleiding moet kunnen? Van pure ellende ben ik zo vlug mogelijk overgestapt naar het (betalende) Unifarm management programma waar al die invulvelden toch overzichtelijk kunnen voorgesteld worden, mits een gewone dosis gezond boerenverstand dan wel.

Ik meld al deze technische problemen in dit Dagboek, omdat ik met heel dit systeem dagelijks te maken heb. Ik realiseer hier op mijn bedrijf een kleine 100 geboortes op een jaar, dat zijn dus al minstens 200 aan- en afmeldingen, voeg er dan nog een paar speciale erbij en nog wat opzoekingwerk, het zal duidelijk zijn dat dit systeem mij in het laatste jaar al heel wat hoofdbrekens en gevloek heeft gekost. Nochtans ben ik mij bewust van het enorme potentieel van heel dit Veeportaal. Er kunnen gegevens doorgestuurd worden naar andere programma’s die ze op hun beurt automatisch kunnen verwerken. Denk maar aan melkcontrole, mestbank, premieberekeningen… Zij weten op vandaag beter wat wij zitten hebben op onze boerderij dan wijzelf.

Stilaan wordt ook duidelijk dat het bezitten van onze gegevens big business geworden is. Daarbij is het een interessante gedachte wie nu eigenlijk de eigenaar is van (onze) gegevens, wie die mag verwerken of beheren. De administratieve last op onze bedrijven is enorm. Maar er is goed nieuws en er is slecht nieuws: het goede nieuws is dat er al veel kan uit handen genomen worden door diverse adviesbureaus , het slechte nieuws is dat de administratieve vereenvoudiging volledig op onze kosten zal afgerekend worden.

Op onze laatste Bedrijfleiderskring zaten we met een tiental boeren samen om de boekhouding en het bedrijf te bespreken, toen was er een jonge boer die in de groep gooide dat hij meer wilde aansturen op een samenwerkingsverband met melkquota ringen omdat hij er zeker van was dat hij geen opvolgers had. De groep reageerde perplex, zijn kinderen waren 4 en 6 jaar. Ik denk dat de toekomst elke dag moet gemaakt worden, en dat je morgen maar vruchten kan plukken van hetgeen je vandaag zaait. Het heeft mij wel aan het denken gezet. Ook bij mij kwam de vraag naar boven: “Heb ik een opvolger?”. Ik ben bijna zeker van wel, ik kan mij onmogelijk voorstellen dat een uitgebouwd bedrijf als het onze dat een frisse blik heeft op de toekomst niet zal overgenomen worden. Maar of dat in eigen familie zal gebeuren? Dat zien we wel. Ik heb zelf nog een paar jaartjes te gaan. En ik moet nog een paar draken de kop afhakken.



Luc Callemeyn

4 Comments:

At maandag, januari 25, 2010, Anonymous Anoniem schreef...

'De firma die dit ontworpen heeft was wel de goedkoopste'
Ik vraag mij af hoe zuiver die aanbesteding was. Eigenlijk vraag ik mij af op welke feiten je dit baseert want daar is toch niets van in de media gekomen? Luc, Ben jij meer te weten gekomen(via VRV of zo)? Ik weet enkel dat EDS alle aanbestedingen van de overheid krijgt en dat daar weinig goeds uit komt.

 
At dinsdag, januari 26, 2010, Blogger Luc Callemeyn schreef...

@anoniem:
Ik weet niet of de aanbesteding zuiver was.
ik heb deze info persoonlijk gehoord van het hoofd van een bedrijf dat ook een offerte heeft opgemaakt maar dat niet werd weerhouden.
Het moet niet in de media komen opdat ik er iets zou van weten ....

 
At dinsdag, januari 26, 2010, Anonymous Anoniem schreef...

Misschien dat het niet schoon van mij is om u zo uit uw kot te lokken. Mijn excuses daarvoor. Mijn nieuwsgierigheid was groter dan mijn takt.

 
At donderdag, januari 28, 2010, Anonymous Anoniem schreef...

Dag Luc,
Ik vind toch dat je op sommige momenten wel erg kort door de bocht gaat, akkoord op het eerste zicht lijkt Veeportaal misschien een beetje complex, maar er zit wel degelijk een logica achter. Ik raad de mensen die problemen hebben met het gebruik van Veeportaal aan eens een opleiding van 3 uurtjes te volgen waar je de knepen van het gebruik van de verschillende rubrieken probleemloos onder knie gaat krijgen.
Het zou de gebruikers in elk geval veel ergenis besparen en het werken met Veeportaal een stuk aangenamer maken.

 

Een reactie posten

<< Home