MELK IS GOED VOOR ELK, ook volgens Test Aankoop
De visie op het drinken van melk door Ivo Michiels (Test Aankoop):Melk is goed voor elk03.07.2009
De periode van de melkbrigade op de oude BRT ligt ver achter ons, tenzij we de boze melkveehouders promoveren tot melkbrigade. Sinds zondagavond werden her en der blokkades opgeworpen voor de distributiecentra van de grote supermarkten door boeren die protesteren tegen te lage melkprijzen. Dinsdag werd de hele discussie verwezen naar een werkgroep die zich moet buigen over een prijstoeslag die in eerste instantie de melkveehouders toekomt. Maar wie prijstoeslag zegt, stelt meteen de vraag: “kwanta kosta?”. Melkveehouders vertellen dat ze 18 à 20 eurocent per liter krijgen, terwijl de kostprijs 30 à 32 eurocent per liter zou bedragen. In principe is koemelk een goedkoop basisproduct, maar hoe vertaalt zich dat voor de consument? Wij betalen voor een liter halfvolle melk in de supermarkt heel verschillende prijzen: € 0,43 voor Everyday, € 0,70 voor Joyvalle, € 0,86 voor Campina, € 0,94 voor Delhaize, tot € 1,08 voor Campina met calcium en € 1,35 voor Delhaize bio. Wanneer we kijken naar de officiële cijfers van de FOD Economie, zien we dat de prijzen voor halfvolle melk met zo’n 10 procent zijn gestegen tussen augustus 2007 en december 2008 en sindsdien een omgekeerde tendens vertonen. De melk van Joyvalle daalt met 12 procent in prijs bij Colruyt, maar “slechts” met 6 procent bij Delhaize en met 4,7 procent bij Carrefour. Prijsdalingen worden dus niet in dezelfde mate noch op hetzelfde moment aan de klant doorgerekend in alle supermarkten. Bij Carrefour bleef de prijs van de halfvolle melk van zijn huismerk vrij stabiel tijdens de onderzochte periode, namelijk € 0,69 per liter. Melk vormt het onderwerp van een voortdurende economische strijd die geenszins in het voordeel van de producent uitdraait. Vandaag zijn we daarvan opnieuw getuige. Het komt dan ook op enkele centiemen aan. De werkgroep die zich over die toeslag moet buigen, moet zich echter hoeden voor prijsafspraken want die kunnen niet door de beugel volgens de wet op de economische mededinging. Het gaat de consument niet om 1 of 2 eurocent, als die tenminste spijkerharde garanties krijgt dat de kwaliteit niet achteruitboert. Het geld blijft immers al te vaak plakken bij de vele tussenschakels tussen producent en consument. Ik heb nog steeds niet verteerd dat sommigen ten tijde van de dioxinecrisis Test-Aankoop verweten aan de basis te liggen van de steeds grotere neerwaartse druk op de prijzen. Het streefdoel van Test-Aankoop is altijd de beste prijs-kwaliteitverhouding geweest. Het is de distributie die de producenten vaak het mes op de keel zet, waardoor de kwaliteit in het gedrang kan komen. Overigens, wist u dat een liter melk gemiddeld tegen een lagere prijs wordt verkocht dan een liter flessenwater? Dat geeft te denken. Eveneens interessant om weten is dat we uit onze vergelijkende tests in het verleden geen verband konden afleiden tussen de prijs en de smaak van de melk. En laat ons zeker niet vergeten dat melk een natuurlijk product is zonder bewaarmiddelen of kleurstoffen, waarin vele essentiële voedingsstoffen zitten die elk hun eigen functie hebben en bijdragen tot een goede gezondheid.
Laat ons dus deze zomer maar eens terug grijpen naar een goed en fris glas melk!
Van de site van Test aankoop : link
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home