Photobucket

maandag, januari 07, 2008

SMS-en op Oudejaarsavond

Verleden week kreeg ik een SMS-je van een persoon, met de welbekende boodschap"call me back-ik heb geen belkrediet meer-Tempo"
Omdat ik niemand ken die met Tempo belt, en ook nog op een kaart, en die mij er wil van verwittigen dat ik zou moeten terugbellen, heb ik besloten om het bericht te verwijderen zonder te openen.
Het had wel eens een soortement virusbericht kunnen zijn.
Ik deed dat aan de keukentafel, met tekst en uitleg, terwijl onze kinderen erbij zaten.
Ze moesten er hard om lachen.
Die ouderwetse papa toch.
Dergelijke berichtjes, ze waren het heel gewoon.
En een virus erin? Toch heel onwaarschijnlijk ?!?
Ik herhaalde, als er zelfs maar 2 of 5 % kans was dat er een virus achter verscholen zat, dat ik dat risico niet wilde nemen.
En wat zag ik daarnet tussen de krantenkoppen van Belg.be?

Gevaarlijke sms-jes op Oudejaarsavond


Gevaarlijke SMS'jes tijdens oudejaarsrecord
Antivirus bedrijf Avira waarschuwt voor een nieuwjaars SMS die als doel heeft om persoonlijke gegevens te ontfrutselen of gebruikers op kosten te jagen. De drie grote GSM operatoren hebben zich niet alleen voorbereid op een nieuw sms record tijdens de overgang van oud naar nieuw. Ook zij waarschuwen de consument voor een nieuw risico. Zo kunnen kostenbesparende WAP surfprogramma's worden aangeboden die gebruikers juist meer geld gaan kosten of worden zonder dat gebruikers het in de gaten hebben virussen geïnstalleerd. Voor Base, Proximus en Mobistar is het echter de stortvloed aan digitale nieuwjaarswensen, die de grote uitdaging wordt, ook omdat er meer klanten zijn bijgekomen. Naar schatting zullen tussen 47 en 55 miljoen sms'jes verzonden worden tijdens de oudejaarsnacht. Toch hebben de gsm-operatoren er vertrouwen in. Zo heeft Proximus vijf in plaats van vier SMS centrales. De operatoren hebben ook de capaciteit van hun netwerken uitgebreid.
Woordvoerder Tjark Auerbach van Avira waarschuwt echter voor een grotere bedreiging. Mobiele bellers zijn op oudejaarsavond minder alert, waardoor ze sneller geneigd zijn om op een link in een sms of mms te klikken, omdat ze nieuwjaarswensen verwachten. Avira waarschuwt daarom voor nieuwjaarswensen per sms, die ontvangers op kosten kunnen jagen, of hen persoonlijke gegevens kunnen ontfutselen. Wie berichtjes van onbekenden ontvangt wordt verzocht ze niet te openen. Achter een groot deel van deze berichten kan immers een duur betaalnummer schuilgaan.
Wie via een sms of een telefoontje contact zou zoeken met de verzender om diens identiteit te achterhalen, mag een gepeperde telefoonrekening verwachten. Andere potentieel gevaarlijke berichten zouden dan weer kostenbesparende surfprogramma's voor mobieltjes aanbieden, die in werkelijkheid juist extra geld kosten.
Daarbuiten zijn er heel wat SMS’jes en MMS'jes in omloop die virussen installeren op je GSM.
Datum: 2007-12-31 18:08:59
Auteur: GuidoVP

3 Comments:

At dinsdag, januari 08, 2008, Anonymous Anoniem schreef...

uiteindelijk zal al dat virusgedoe mettertijd het internet platleggen, vrees ik.
Maar enfin, ondertussen geniet ik van dat medium.:))

 
At woensdag, januari 09, 2008, Anonymous Anoniem schreef...

Kijk, het is de eerste keer dat ik ervan hoor: een virus via sms. Bestaat er zoiets als een Norton voor de gsm? ;-)

 
At zaterdag, januari 12, 2008, Blogger Luc Callemeyn schreef...

@Cursief huigje:
geniet maar, en schrijf ook maar veel dat wij kunnen meegenieten.

@Menck:
de veiligste manier om te Internetten is ... de computer niet openen, vrees ik.

 

Een reactie posten

<< Home