Photobucket

donderdag, juni 22, 2006

Wordt wereldhandelaar.

Omdat de voerkosten een groot deel van onkosten betekenen op een melkveebedrijf moeten wij er natuurlijk sterk op toezien dat die niet de pan uitswingen.
Reeds lang was ik op zoek naar een site die me wat inzicht kon verschaffen in de (wereldwijde) handel in landbouwgrondstoffen. In het bijzonder had ik aandacht voor de prijsevoluties in de soja, omdat de prijs die we daarvoor betalen zeer sterk afhankelijk is van de werldmarktprijs. Daarbij mag ook nog gerekend worden dat de prijs van de soja een fluctuerend verloop kent, met perioden van hoge en lage prijzen, al of niet veroorzaakt door droogte, regenval of andere klimaatsomstandigheden, en ook nog de speculatieve acties van de grote inkopers, hoofdzakelijk voor de productie van soja-olie voor de menselijke voeding.
Na onze studiereis naar Amerika en Canada met Westhoek Holsteins in 2004 had ik nog contact met Bart Desaegher die me de website van de "Chicago Board Of Trade" doorspeelde, kortweg de CBOT.
Hierbij wil ik u met deze website laten kennismaken.
Bij CBOT kan u alles kopen en verkopen, nu of in de (verre) toekomst, zelfs van graan tot melk tot goud, dit is de beginpagina.
Leggen wij onze focus wat meer op de landbouwgewassen, dan kan je hier een eenvoudige tabel vinden met de granen, en met de evolutie sedert het laatste afsluiten. Ik denk dat de prijzen vermeld zijn in Dollar per ton, opgeslagen in de haven (en per transactie van 100.000 kg, dus let een beetje op waar je allemaal op klikt).
Wil je dit nu specifiek nader bekijken voor sojaschroot (Soybeanmeal), dan zie je in deze tabel een enorme opsomming van cijfers, zelfs tot december 2007 kan je nu al vastleggen. Je zou daaruit misschien een prijsevolutie kunnen uit afleiden (zou ...).
Iets interessanter is misschien om de evolutie van de prijzen in het nabije verleden even onder de loupe te nemen. Misschien vind u daar wel de inspiratie om sojaschroot te bestellen voor de komende winter als de prijs net op zijn dieptepunt is, en de neiging heeft om weer te gaan stijgen.
Zo kocht ik een maand geleden, met kennis van bovenstaande cijfers, soja voor heel het jaar 2007 aan een prijs van 182,2 € per ton, thuis geleverd en geblazen in silo per 7 ton. Kan het nog scherper ?
Ik hoop dat je het net zo goed mag doen.

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home