Photobucket

woensdag, januari 14, 2009

Inspecteur op bezoek

Straks komt hier een inspecteur op bezoek.

Neen, ik ga niet de criminele kant op en heb ook niks misdaan. Toch niet dat ik van op de hoogte ben, maar met al die wetten dezer dagen weet je maar nooit.

Verleden week belde de verzekeringsagent of hij eens mocht langskomen met de "inspecteur" om nog eens het bedrijf te bekijken. Het was zo lang geleden dat er nog eens aangepast was, en we moesten toch zorgen dat we op de juiste manier verzekerd zijn. Ik heb die afspraak een paar keer uitgesteld, maar vandaag is de man "toevallig" in de buurt, dus moet het nu maar.

Waarschijnlijk hebt u allen ook al zo'n bezoek meegemaakt.
Wil ik eens vantevoren het scenario voorspellen?
1)Eerst praten we 10 min over koetjes en kalfjes. Geeft niet over wat, als de klant maar gerustgesteld wordt

2)In zijn praatje zal de man aanhalen dat er flink wat veranderd en vernieuwd is op het bedrijf en dat de situatie moet herbekeken worden, en misschien gaat de premie wel omlaag vanwege modernere uitbatiung en bijvoorbeeld betere electriciteitsleidingen.

3)vervolgens hangt hij wat praatjes op van dramatische situaties waarbij de boer onderverzekerd was met misschien wel failliet als gevolg. Overgoten met een sausje van familiale drama's.

4)daarna doen we een rondgang op bedrijf waarbij de "inspecteur" alleen de negatieve dingen aankruist, en vergeet dat bijvoorbeeld alle electriciteitsleidingen nu in buisjes liggen tegen ongedierte

5)wij komen terug binnen, misschien heb ik in de rondgang een paar vragen gesteld die de "inspecteur" niet meteen kan beantwoorden, en als blijk van klantvriendelijkheid belooft hij zijn uiterste best te doen om daar een antwoord op te verzinnen.

6)Hij zal ook zijn best doen om de nieuwe situatie zo goed mogelijk op papier te zetten, daarbij goed voorhoudende dat hoe hoger ik bijvoorbeeld bij brand wil uitgekeerd worden, hoe hoger ik dus de waarde moet inschatten, wat meteen procentueel gekoppeld is aan de hoogte van de premies

7) enkele dagen later zal ik nog een berichtje krijgen van de man met antwoord op mijn moeilijke vragen

8)en nog enkele dagen later zal ik van de verzekeingsmakelaar een nieuwe rekening krijgen die de helft hoger zal blijken te liggen dan huidige


Het doet me spontaan denken aan de Column van Lidy Deutekom die ook een dergelijke situatie beschrijft in haar boek "Vrouw met boer", onder de titel "Handelaar in angst". Daarbij wordt goed in de verf gezet dat hoe hoger het gevoel van angst is wat de verzekeringsman kan creëeren, hoe hoger de premie die wordt ontvangen (en dus ook zijn winst).


We wachten af.

7 Comments:

At woensdag, januari 14, 2009, Anonymous Anoniem schreef...

Ha die Luc, al lezende moest ik ook precies aan mijn column denken en tot mijn verrassing noemde je dat ook aan het slot!
Leuk stukje en dus heel herkenbaar!
Groot nieuws: sinds deze week online de website www.vrouwmetboer.nl. Let vooral ook even op de pagina met links!!!

groet van alida!

 
At donderdag, januari 15, 2009, Anonymous Anoniem schreef...

Heel herkenbaar. Bij ons hadden ze zelfs de bouwtekeningen nodig om de premies te berekenen. Mijn complimenten aan Krista! De baliebrie was heel lekker!
Lieve.

 
At zondag, januari 18, 2009, Anonymous Anoniem schreef...

Leuk geschreven! Ben benieuwd naar het relaas van het bezoekje:)

 
At woensdag, januari 21, 2009, Blogger Luc Callemeyn schreef...

@ Alida:

Tuurlijk had ik bij de aankondiging van het bezoek van die "inspecteur" meteen aan jouw stukje gedacht. Zo herkenbaar.
En wat meer is, ik heb dat stukje van jouw zelfs door de beide heren laten lezen.
Ze lachten een beetje zuur, en waren daarna duidelijk "op hun nest gepakt".
Wat betreft die linkenpagina: ik denk dat ik dat al na één dagje al gespot had, en heb dan ook daar een berichtje nagelaten bij de "bedrijfsbezoeken". Niet gelezen?

 
At woensdag, januari 21, 2009, Blogger Luc Callemeyn schreef...

@ anoniem: uiteindelijk was het zo erg niet, maar ze hebben toch heel 't bedrijf afgelopen en hier end aar notities gemaakt over bouw, spanten, isolatie, vanghekkens en roostervloeren.
Betreft de Baliebrie: goed koesteren, u hebt een brok puur natuur in handen.

 
At woensdag, januari 21, 2009, Blogger Luc Callemeyn schreef...

@Cursief Huigje: ik ben in bleide verwachting van een nota met nieuwe berekeningen van de waarde van onze hut hier, en daaraan gekoppeld "een voorstel" tot verzekeringspremie.

 
At vrijdag, januari 23, 2009, Anonymous Anoniem schreef...

Hallo Luc,

ik heb je reactie op mijn site niet ontvangen. Blijkbaar werkt een en ander nog niet zo goed. Er wordt nog aan gewerkt door mijn websitebouwer om een en ander aan te passen. Ik hoop binnen niet al te lange tijd zelf de boel actueel te kunnen houden, maar zo veel als jij schrijft zal mij wel niet lukken! Groet aan Krista van Alida

 

Een reactie posten

<< Home